https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11168
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
nayanejuvenciodesousa.pdf | 1.89 MB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Nicollela, Alexandre Chibebe | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/ | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Alexandrino, Daniela Fantoni de Lima | - |
dc.contributor.referee2 | Lourenço, Joyce Louback | - |
dc.creator | Sousa, Nayane Juvencio de | - |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/ | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-10-17T16:27:53Z | - |
dc.date.available | 2019-10-10 | - |
dc.date.available | 2019-10-17T16:27:53Z | - |
dc.date.issued | 2019-07-12 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11168 | - |
dc.description.abstract | The present dissertation it was developed in the ambit of the Professional Master Degree in Administration and Evaluation of the Public Education (CAEd/UFJF). This research aimed to understand the external and internal school factors that contribute to the high indicators of the students' low permanence in the CEJA João da Silva Ramos and to propose actions with the intention of reducing those indicators. Therefore, a case study was accomplished and began with bibliographic revision on Youth and Adult Education in country, state and city, followed for field research, through the analysis of documents regarding the offer of openings in that school and application of questionnaires to students and teachers of the institution. The results of the research has shown that students and teachers consider that external school factors fulfil larger influence in cases when students does not keep going in the school. Elements as work, little time to study, lack of interest in studies and personal reasons such marriage and children are mentioned by the participants of the research as main reasons for the students quit the school. Some few participants indicated that there were internal aspects associated to the school abandonment. Among the internal school factors mentioned are part-time mode of study, difficulties of understanding the didactic material, failed at school and lack of the teachers' specific formation to work with the Youth and Adult Education. Starting from the results, an Educational Plan has been proposed with actions to be implemented by the school managers to reduce the number of students that abandon the school along every school year. | pt_BR |
dc.description.resumo | A presente dissertação foi desenvolvida no âmbito do Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (CAEd/UFJF). A pesquisa teve como principais objetivos compreender os fatores extra e intraescolares que contribuem para os elevados indicadores de baixa permanência dos alunos no Ceja João da Silva Ramos e propor ações com o intuito de reduzir esses indicadores. Para tanto, foi realizado um estudo de caso, que iniciou com revisão de bibliografia sobre especificidades da Educação de Jovens e Adultos em âmbito nacional, regional e local, seguida por pesquisa de campo, por meio da análise de documentos a respeito da oferta de EJA no Centro pesquisado e aplicação de questionários a alunos e professores da instituição. Os resultados da pesquisa denotam que tanto estudantes quanto docentes consideram que fatores externos ao ambiente escolar exercem maior influência sobre a não permanência dos alunos na escola. Elementos como trabalho, falta de tempo para estudar, desinteresse pelos estudos e motivos pessoais como casamento e filhos são citados pelos participantes da pesquisa como alguns dos principais implicadores para a descontinuidade de estudos pelos alunos. Pequena parcela dos participantes indicou que houvesse questões internas associadas ao abandono escolar. Dentre os fatores intraescolares, destacaram-se o formato semipresencial, dificuldades de compreensão do material didático, reprovações e falta de formação específica dos professores para lidar com o público de EJA. A partir dos resultados, foi proposto um Plano de Ação Educacional com ações a serem implementadas pelo núcleo gestor com vistas a reduzir o número de alunos que abandonam a escola ao longo de cada ano letivo. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Faculdade de Educação | pt_BR |
dc.publisher.program | Mestrado em Gestão e Avaliação em Educação Pública | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFJF | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Educação de jovens e adultos | pt_BR |
dc.subject | Baixa conclusão escolar | pt_BR |
dc.subject | Fatores associados ao abandono escolar | pt_BR |
dc.subject | Youth and adult education | pt_BR |
dc.subject | Low school peefomance | pt_BR |
dc.subject | Factors related to quit school | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | pt_BR |
dc.title | A baixa permanência de alunos no Centro de Educação de Jovens e Adultos João da Silva Ramos: um estudo de caso | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações) |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.