Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/10599
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fabioduarte.pdf316.55 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Costa, Ana Paula Pereira-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.creatorDuarte, Fábio-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2019-08-27T14:16:52Z-
dc.date.available2019-08-23-
dc.date.available2019-08-27T14:16:52Z-
dc.date.issued2019-08-03-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/10599-
dc.description.abstractThe intervention project designed to attend first-year high school students in the discipline of History of an interdisciplinary nature, assumes that the extension of the subway to the northern part of the Brasilia Pilot Plan in response to the exhaustion of urban mobility may impacts on the Patrimonial Architectural Complex, expects that from the development of pedagogical activities of analysis and construction of critical knowledge on the relation of the construction of the subway, to the northern part of the Federal District Pilot Plan, with the possible impacts to the Cultural Patrimony of the Humanity associated with the demographic growth, awaken in the students the understanding of possible problems that haunt the Architectural Heritage Set; justifies it as a contemporary necessity that imposes itself in a planned metropolis, but which exhibits characteristics of exhaustion of urban mobility, which requires managers to take sustainable measures and strategies of solution and, at the same time, preservation of the historical and cultural heritage of humanity; describes how he intends to execute the intervention project, using as a parameter the division of three classes, the first being the historical rescue of the construction of Brasília and its registration as a Cultural Heritage of Humanity, the second the urban mobility and, finally, the construction of the subway to the northern part of the Federal District Pilot Plan, with possible impacts to the Cultural Heritage of Humanity.pt_BR
dc.description.resumoO projeto de intervenção elaborado para atender a estudantes do primeiro ano do ensino médio na disciplina de História de caráter interdisciplinar, parte do princípio que a ampliação do metrô para a parte norte, do Plano Piloto de Brasília, como resposta à exaustão da mobilidade urbana poderá acarretar impactos no Conjunto Arquitetônico Patrimonial, espera que a partir do desenvolvimento de atividades pedagógicas de análise e construção de conhecimento crítico sobre a relação da construção do metrô, para parte norte do Plano Piloto do Distrito Federal, com os possíveis impactos para o Patrimônio Cultural da Humanidade associado ao crescimento demográfico, desperte nos discentes a compreensão de possíveis problemas que assombram o Conjunto Arquitetônico Patrimonial; justifica como uma necessidade contemporânea que se impõe em uma metrópole planejada, mas, que exibe características de exaustão da mobilidade urbana, que exige dos gestores medidas e estratégias sustentáveis de solução e ao mesmo tempo, preservação do patrimônio histórico e cultural da humanidade; descreve como pretende executar o projeto de intervenção, utilizando-se como parâmetro a divisão de três aulas sendo na primeira o resgate histórico da construção de Brasília e seu tombamento como Patrimônio Cultural da Humanidade, na segunda a mobilidade urbana e por fim, a relação da construção do metrô para parte norte do Plano Piloto do Distrito Federal, com os possíveis impactos para o Patrimônio Cultural da Humanidade.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICH – Instituto de Ciências Humanaspt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectBrasíliapt_BR
dc.subjectPatrimônio culturalpt_BR
dc.subjectHistóriapt_BR
dc.subjectMobilidadept_BR
dc.subjectMetrôpt_BR
dc.subjectBrasiliapt_BR
dc.subjectCulture patrimonypt_BR
dc.subjectStorypt_BR
dc.subjectMobilitypt_BR
dc.subjectSubwaypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIApt_BR
dc.titleBrasília Patrimônio Cultural da Humanidade: impactos da construção do metrô, no conjunto arquitetônico patrimonialpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Especialização em História e Cultura no Brasil Contemporâneo



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons