Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/10596
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rafaelasantosdelimapalmas.pdf583.7 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Caetano, Renata Oliveira-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.creatorPalma, Rafaela Santos de Lima-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2019-08-27T14:07:53Z-
dc.date.available2019-08-20-
dc.date.available2019-08-27T14:07:53Z-
dc.date.issued2019-05-30-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/10596-
dc.description.abstractThe present work of Conclusion of Course is intended to unfold the work of a black Brazilian artist to the classroom through re-reading. It is necessary to understand the challenges they face in order to be included in the artistic society, being often dominated by gender, a target of devaluation, violence and prejudice. How can art contribute to rethinking the oppressions and exploitations experienced by these women? From this reflection, the report of a project developed with the students of the Secondary School, in the year of 2019, in São Lourenço. The proposal was to work readings and re-readings of the works of the artist Rosana Paulino. The analysis of such activity indicates that, during the process of reconstruction of the images, students' preferences, previous and particular knowledge influenced perception and visual analysis.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho de Conclusão de Curso tem como intuito desdobrar algumas obras de uma artista negra brasileira para a sala de aula por meio do uso da releitura. Faz-se necessário compreendermos os desafios que as mesmas encontram para incluir-se no seio da sociedade artística, sendo muitas vezes dominado em razão de gênero, alvo de desvalorização, violência e preconceito. Como a arte pode contribuir para fazer repensar as opressões e explorações vividas por essas mulheres? A partir dessa reflexão, apresenta-se o relato de um projeto desenvolvido com os alunos do Ensino Médio, no ano de 2019, em São Lourenço. A proposta era trabalhar leituras e releituras das obras da artista Rosana Paulino. A análise de tal atividade aponta que durante o processo de reconstrução das imagens, as preferências, os conhecimentos prévios e particulares dos alunos influenciaram na percepção e análise visual.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectMulheres negraspt_BR
dc.subjectArte como intervençãopt_BR
dc.subjectRosana Paulinopt_BR
dc.subjectReleiturapt_BR
dc.subjectBlack womenpt_BR
dc.subjectArt as an interventionpt_BR
dc.subjectRosana Paulinopt_BR
dc.subjectRereadingpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleMulher, artista, negra: releitura da obra de Rosana Paulinopt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Especialização Ensino de Artes Visuais



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons