Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/10265
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
marialuciadasilvabrito.pdf2.82 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marques, Luciana Pacheco-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.contributor.referee1Lopes, Jader Janer Moreira-
dc.contributor.referee2Oliveira, Julvan Moreira de-
dc.contributor.referee3Araújo, Nilza Pereira-
dc.contributor.referee4Santos, Roseli Bernardo Silva dos-
dc.contributor.referee5Serpa, Andréa-
dc.creatorBrito, Maria Lúcia da Silva-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2019-07-08T21:27:51Z-
dc.date.available2019-07-05-
dc.date.available2019-07-08T21:27:51Z-
dc.date.issued2019-03-22-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/10265-
dc.description.abstractThis thesis presents the results of the PhD in Education for the Term of Technical Cooperation between the Federal University of Juiz de For a (UFJF) and Federal University of Roraima (UFRR) and the Federal Institute of Education, Science and Technology of Roraima (IFRR).The objective of the research was to know the challenges faced by the descendants of Guyanese immigrants in their process of educational inclusion in Boa Vista-RR. Based on the narrative research were conducted interviews with eight young people of Guyanese origin. The interviews followed a semi-structured script and were recorded in audio, with the proper authorization of the subjects, through the Informed Consent Term (TCLE). They were young people over 18 years of age, four men and four women, students of Regular Education, Youth and Adult Education and Higher Education. All the interviewees live in neighborhoods of the western zone of the municipality of Boa Vista and study or have studied in public schools. The research was carried out: presentation, reading and signing of the term, visits, interviews and return, when necessary, and also the registration in Field Diary. Next, the narratives were constructed. The text brings the state of Roraima from the historical-geographical point of view. I present the narratives dialoguing with the theory regarding migration and legislation pertinent to the theme, public educational policies, inclusion, exclusion and identity. I conclude with questions pointed out in the silenced voices of the young narrators, revealing the situations of prejudice, bullying and exclusion. The narratives motivate reflections in order to break up silences and prejudices, as well as continuing the research paths.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese apresenta os resultados da pesquisa de Doutorado em Educação pelo Termo de Cooperação Técnica entre a Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), a Universidade Federal de Roraima (UFRR) e o Instituto de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima(IFRR). O objetivo da pesquisa foi conhecer os desafios enfrentados pelos descendentes de imigrantes guianenses em seu processo de inclusão educacional em Boa Vista-RR. Com base na pesquisa narrativa foram realizadas entrevistas com oito jovens de origem guianense. As entrevistas seguiram um roteiro semiestruturado e foram gravadas em áudio, com a devida autorização dos sujeitos, por meio do Termo de Consentimento Livre e Esclarecido (TCLE). Foram jovens maiores de 18 anos, sendo quatro homens e quatro mulheres, alunos de Ensino Regular, da Educação de Jovens e Adultos e de Ensino Superior. Todos os entrevistados residem em bairros da zona oeste do município de Boa Vista e estudam ou estudaram em escolas da rede pública. Foram realizados acordos para a realização da pesquisa: apresentação, leitura e assinatura do termo, visitas, entrevistas e retorno, quando necessário, tendo, ainda, o registro em Diário de Campo. Em seguida, foram construídas as narrativas. O texto traz o estado de Roraima sob o ponto de vista histórico-geográfico. Apresento as narrativas dialogando com as teoria a respeito de migração e legislação pertinente à temática, políticas públicas educacionais, inclusão, exclusão e identidade. Concluo com as questões apontadas nas vozes silenciadas dos jovens narradores, revelando as situações de preconceito, bullying e exclusão. As narrativas motivam reflexões em busca de romper silêncios e preconceitos, assim como continuar os caminhos de pesquisa.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectNarrativaspt_BR
dc.subjectSilênciospt_BR
dc.subjectJovens guianensespt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectRoraimapt_BR
dc.subjectNarrativespt_BR
dc.subjectSilencespt_BR
dc.subjectYoung guyanesept_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subjectRoraimapt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleVozes dos silêncios: narrativas de jovens filhos de imigrantes guianenses em Boa Vista-RRpt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Doutorado em Educação (Teses)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons