Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1013
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
leticiabarrospalmadarosa.pdf1.35 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Cassab, Maria Aparecida Tardin-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788262T4pt_BR
dc.contributor.referee1Pereira, Tatiana Dahmer-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797066U0pt_BR
dc.contributor.referee2Batistoni, Maria Rosângela-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4777067D1pt_BR
dc.creatorRosa, Letícia Barros Palma da-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4205317P6pt_BR
dc.date.accessioned2016-04-24T02:29:31Z-
dc.date.available2016-03-23-
dc.date.available2016-04-24T02:29:31Z-
dc.date.issued2013-09-06-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1013-
dc.description.abstractThis thesis aims to analyze the relationship established between the experience of youth workforce and the creation of their subjectivity, particularly of young people from fast food chains. It presents the debate about the understanding of work, in the light of Marxist conceptions, and its meaning today. It also presents the production models adopted by the capitalism in contemporary times and discusses their impact on the social life of the subject. It proposes a discussion on youth, based on the concept of generation and its position with regard to the labor market. In order to understand labor relations experienced by these young people, in addition to the literature research, a field research as carried out, which locus was the company McDonald's due to its expressiveness and scope. Interviews were conducted with young workers from two restaurants in the city of Juiz de Fora, favoring the angle comprised of their views and interpretations. From the understanding of indissociability between material and objective conditions experienced by the subject and the construction of subjectivity, historically and socially built up, it was possible to see the influence of the company on the subjective processes experienced by its workers, realizing that values disseminated by the company have great influence on the young and that the experience of exhausting work impairs the development of their subjectivities.pt_BR
dc.description.resumoA dissertação aqui apresentada trata da relação estabelecida entre experiência de trabalho juvenil e produção da subjetividade, particularmente de jovens inseridos nas redes de fast food. Para tanto, apresenta o debate a respeito da compreensão sobre trabalho, à luz das concepções marxistas, e seu significado nos dias atuais. Apresenta também os modelos produtivos adotados pelo capital na contemporaneidade e discute seus impactos na vida do sujeito social. Estabelece uma discussão sobre a categoria juventude, amparada no conceito de geração e sua situação em relação ao mercado de trabalho. A fim de conhecer as relações de trabalho vivenciadas por esses jovens, além da pesquisa bibliográfica, foi realizada uma pesquisa de campo, cujo locus eleito foi a empresa McDonald’s devido a sua expressividade e abrangência. Foram realizadas entrevistas com jovens trabalhadores inseridos em dois restaurantes pertencentes à rede no município de Juiz de Fora, privilegiando o ângulo de visão que compreende olhares e interpretações por eles apresentados. A partir da compreensão da indissociabilidade entre as condições materiais e objetivas experimentadas pelo sujeito social e a construção de sua subjetividade, que se dá histórica e socialmente, pôde-se perceber a influência exercida pela rede nos processos de subjetivação vivenciados por seus trabalhadores, constatando-se que os valores difundidos pela empresa são em grande parte incorporados pelos jovens e que a experiência do trabalho exaustivo restringe o desenvolvimento de suas subjetividades.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Serviço Socialpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Serviço Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJuventudept_BR
dc.subjectTrabalhopt_BR
dc.subjectSubjetividadept_BR
dc.subjectYouthpt_BR
dc.subjectWorkpt_BR
dc.subjectSubjectivitypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIALpt_BR
dc.titleJovens trabalhadores das redes de fast food: experiência de trabalho e subjetividadept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Serviço Social (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.