https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1005
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
obededesouzaperes.pdf | 742.4 kB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Alvim, Maria Isabel da Silva Azevedo | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4732130D0 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Oliveira Júnior, Lourival Batista de | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785751Y1 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Rufino, Janaína de Assis | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4710060D4 | pt_BR |
dc.creator | Peres, Obede de Souza | - |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/ | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2016-04-24T02:25:53Z | - |
dc.date.available | 2016-03-22 | - |
dc.date.available | 2016-04-24T02:25:53Z | - |
dc.date.issued | 2013-08-14 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1005 | - |
dc.description.abstract | This study aims to analyze the Peace School, a public school localized in the state of Rio de Janeiro, which obtained an excellent average on IDEB (an evaluation applied to all the students from public schools in Brazil that checks the development on basic education), in 2011. The main purpose is to understand how it is performed the teaching-learning process in school, and how the school management – carried by a single person – effectively leads the activities. The curiosity is especially on the school strategies in relation to the results appropriation of the external evaluations, in particular of SAERJ, Saerjinho, Prova Brasil and SAEB. The theme was due primarily to the fact that, as a school manager, the researcher also seeks for good educational outcomes. Thus, this study was conducted through field research, direct observation, questionnaires, interviews and document analysis in order to answer the guiding questions, using as theoretical mainly studies by Lück (1991, 2000, 2009), Polon (2011) and Burgos, et al. (2011). Thereby, it was found that the director performs multiple tasks at the school, with the teacher’s participation, but there is not a manager committee, which prevents a management effectively democratic. In this sense, we propose some actions that aim to optimize the management from the school. These actions are part of the Educational Action Plan (PAE), that after detecting some gaps in the school, proposes three main actions: (i) the creation of a Peel Board; (ii) the restructuring of the School Club (produced by the students) and (iii) the restructuring and the expansion on the staff of this school with SEEDUC (Secretariat of State on Education). | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho objetivou analisar o Colégio Paz, uma escola estadual do interior do estado do Rio de Janeiro, que obteve uma excelente média no Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB), no ano de 2011. O objetivo principal foi compreender como se realiza o processo ensino-aprendizagem na escola, e como a gestão – exercida por uma única pessoa – efetivamente conduz as atividades. A curiosidade surgiu principalmente devido às estratégias da unidade no que se refere à apropriação de resultados das avaliações em larga escala, em especial do SAERJ, Saerjinho, Prova Brasil e SAEB. A escolha do tema deveu-se, primordialmente, ao fato de, como um gestor escolar, o pesquisador também buscar bons resultados educacionais. Desse modo, este trabalho foi realizado através de pesquisa de campo, observação direta, aplicação de questionários, realização de entrevistas e análise de documentos, a fim de responder às questões norteadoras, utilizando-se, como aporte teórico, principalmente os estudos de Lück (1991, 2000, 2009), Polon (2011) e Burgos (2011). Assim, constatou-se que a diretora realizava múltiplas tarefas na escola, que contavam com a participação dos professores, mas que não havia uma equipe gestora, o que impedia que a gestão fosse efetivamente democrática. Nesse sentido, foram propostas algumas ações que visavam a otimizar a gestão da unidade escolar. Estas ações fazem parte do Plano de Ação Educacional (PAE) que, após detectar hiatos na escola, propôs três ações principais: (i) a criação de um Conselho Escolar, (ii) a reestruturação do Grêmio e (iii) a reestruturação e a ampliação do quadro de funcionários da unidade escolar junto à SEEDUC. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Juiz de Fora | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Faculdade de Educação | pt_BR |
dc.publisher.program | Mestrado em Gestão e Avaliação em Educação Pública | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFJF | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Colégio Paz | pt_BR |
dc.subject | IDEB | pt_BR |
dc.subject | Gestão-participativa | pt_BR |
dc.subject | Peace School | pt_BR |
dc.subject | IDEB | pt_BR |
dc.subject | Participative management | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | pt_BR |
dc.title | Caso de gestão do Colégio Paz: as ações desenvolvidas para a apropriação dos resultados do IDEB 2011 | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações) |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.