Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/123456789/10175
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
elianetegoncalvesdeoliveira.pdf1.34 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Teixeira, Beatriz de Basto-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707321Y6pt_BR
dc.contributor.referee1Antunes, Katiuscia Cristina Vargas-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702849U5pt_BR
dc.contributor.referee2Oliveira, Ana Cristina Prado de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4298329E4pt_BR
dc.creatorOliveira, Elianete Gonçalves de-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2019-06-25T14:08:05Z-
dc.date.available2019-06-10-
dc.date.available2019-06-25T14:08:05Z-
dc.date.issued2018-09-28-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/123456789/10175-
dc.description.abstractThe present dissertation was developed within the scope of the Professional Master in Management and Evaluation of the Education (PPGP) of the Center for Public Policies and Evaluation of Education of the Federal University of Juiz de Fora (CAED/UFJF). The management case analyzed the low performance of the students from the third year of secondary school at Frei Anselmo State School in mathematics and Portuguese. More specifically, was analyzed the results of the Portuguese Language and Mathematics Basic Education Assessment Program (PROEB) and the oscillation of these results between the years 2010 to 2016, as well as the possible factors that caused these oscillations. The purpose defined for this study were to investigate and to understand the oscillation that the school has been presenting to propose actions that can collaborate with the improvement of the performance of the students in these disciplines. It was admitted as hypothesis that the pedagogical and curricular questions and the organizational environment are part of the factors under analysis. Therefore, the methodology used was bibliographical research and field research. As data collection instruments, semi-structured interviews were used with the deputy director and the supervisor who works in the night shift, as also with teachers of Portuguese Language and Mathematics of high school and focus groups with secondary school students without age- grade distortion and students with age-grade distortion. As a conclusion, an Educational Action Plan was presented, with proposals for interventions, aimed at improving student learning, and consequently proficiency in external evaluations.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação foi desenvolvida no âmbito do Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação (PPGP) do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (CAED/UFJF). O caso de gestão estudado analisou o baixo desempenho dos alunos do terceiro ano do Ensino Médio da Escola Estadual Frei Anselmo, em Matemática e Língua Portuguesa. Realizou-se, mais especificamente, a análise dos resultados do Programa de Avaliação da Educação Básica (PROEB) de Língua Portuguesa e Matemática e a oscilação desses resultados entre os anos de 2010 a 2016, bem como os possíveis fatores que causaram essas oscilações. Os objetivos definidos para este estudo foram investigar e compreender a oscilação dos resultados que a escola vem apresentando para propor ações que possam colaborar para a melhoria do desempenho dos alunos nessas disciplinas. Assumiu- se como hipótese que a questão pedagógica e curricular e o ambiente organizacional fazem parte dos fatores em análise. Para tanto, utilizou-se como metodologia a pesquisa bibliográfica e a pesquisa de campo. Como instrumentos de coleta de dados, foram utilizadas entrevistas semiestruturadas com a vice-diretora e a supervisora que atuam no turno noturno, como também com professores de Língua Portuguesa e Matemática do Ensino Médio e grupos focais com alunos do Ensino Médio sem distorção idade-série e alunos com distorção idade-série. Ao final, apresentou-se um Plano de Ação Educacional com propostas de intervenções, visando melhorar a aprendizagem dos alunos e, consequentemente, a proficiência nas avaliações externas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAvaliaçãopt_BR
dc.subjectEnsino médiopt_BR
dc.subjectQualidadept_BR
dc.subjectEvaluationpt_BR
dc.subjectSecondary schoolpt_BR
dc.subjectQualitypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleOs desafios do ensino médio: o caso de uma escola estadual em Minas Geraispt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.