Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6967
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
leandrogoncalvesdossantos.pdf2.36 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Educação financeira e educação matemática: inflação de preço no ensino médio
Author: Santos, Leandro Gonçalves dos
First Advisor: Silva, Amarildo Melchiades da
Referee Member: Domingos, Antônio Manuel Dias
Referee Member: Rodrigues, Chang Kuo
Resumo: Através da pesquisa que apresentamos na presente dissertação, propusemonos investigar o processo de produção de tarefas sobre inflação de preços, criadas com o objetivo de estimular a produção de significados dos estudantes do Ensino Médio para este tema. Este trabalho se caracteriza por uma abordagem qualitativa de investigação, envolvendo uma pesquisa de campo empreendida em uma escola pública estadual da cidade de Valença, Rio de Janeiro. A leitura da produção de significados dos sujeitos de pesquisa e a produção das tarefas foram referenciadas teoricamente pelo Modelo dos Campos Semânticos. O conjunto de tarefas produzido constituiu um produto educacional para uso em salas de aula de Matemática da Educação Básica.
Abstract: Through the research that we present in this dissertation, we propose to investigate the process of production of tasks on price inflation, which were created with the purpose of stimulating the production of meanings by high school students for this theme. This work is characterized by a qualitative research approach, involving a field research undertaken at a state public school in the city of Valença, Rio de Janeiro. The reading of the meaning production of the research subjects and the production of the tasks were theoretically referenced by the Model of Semantic Fields. The set of tasks produced was an educational product for use in mathematics classrooms of Elementary Education.
Keywords: Educação Matemática
Educação financeira escolar
Produção de significados
Produção de tarefas
Inflação de preços
Mathematics education
School financial education
Meaning production
Task design
Price Inflation
CNPq: CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: ICE – Instituto de Ciências Exatas
Program: Programa de Pós-graduação em Educação Matemática
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6967
Issue Date: 31-Aug-2017
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Educação Matemática (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.