Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3893
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
leonardodocenapina.pdf703.57 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: As ilusões do paradigma da inclusão na produção teórica da educação física
Author: Pina, Leonardo Docena
First Advisor: Martins, André Silva
Referee Member: Sarmento, Diva Chaves
Referee Member: Nozaki, Hajime Takeuchi
Resumo: Esta pesquisa tem o objetivo de analisar as formulações do paradigma da inclusão veiculadas pela produção teórica da educação física. Para isso, recorre aos trabalhos – que tratam da temática “educação física e inclusão” – publicados nos Anais do Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte (CONBRACE) durante o período de 2001 a 2007. O referencial teórico-metodológico de análise é o materialismo histórico. Além de situar o paradigma da inclusão como uma expressão teórica e política do pós-modernismo, o estudo revela que as ideias centrais deste paradigma constituem-se como ilusões por manterem lacunas entre os problemas sociais e os processos históricos reais. Essas ilusões reproduzem manifestações fenomênicas como sendo o produto concreto da realidade, de modo a desorganizar a compreensão crítica do real e afirmar a manutenção das relações sociais vigentes. O estudo comprova que as formulações da inclusão assimiladas pela produção teórica da educação física convertem-se em um mecanismo que legitima, no campo pedagógico da área, ideias conservadoras, as quais tendem a enfraquecer as críticas ao capitalismo, debilitar a luta pela superação desse modo de produção da existência e, ainda, instruir práticas pedagógicas na educação física que não abordam a problemática social em sua radicalidade. O estudo evidencia que as formulações do paradigma da inclusão veiculadas pela produção teórica da educação física contribuem para legitimar um novo senso comum no campo educacional.
Abstract: This work aims to analyze the formulations about inclusion paradigm promulgated by Physical Education theoretical production. For this, appeals to the works – concerning about the thematic “Physical Education and Inclusion” – published in the annals of the Sport Science Brazilian Congress (CONBRACE) during the years 2001 to 2007. The theoretical- methodologic reference is the Historic Materialism. Beyond to put the inclusion paradigm as a Post-Modernism theoretical and political expression, this research shows that the main ideas constitute themselves as ilusions because they keep up a blank space between the concret social problems and the real historic processes. These ilusions reproduce phenomenical manifestations as if they were the reality concret product in order to disorganize the real critical understanding and defend the maintenance of the in force social relationships. This work confirms that the inclusion formulations assimilated by Phisical Education theoretical production convert themselves in a mecanism that legitimates, in the pedagogic field, conservative ideas of which tend to turn weak the capitalims’critical, to enfeeble the struggle by the surmounting of this kind of existence production and, also, to teach Physical Education pedagogic practices that don’t take in account the social question in its radicality. The study puts in evidence that the formulations about inclusion promulgated by Physical Education theoretical production contribute to legitimate a new common sense in the educational field.
Keywords: Capitalismo
Pós-modernismo
Inclusão
Educação física
Capitalism
Post-modernism
Inclusion
Physical education
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Program: Programa de Pós-graduação em Educação
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3893
Issue Date: 27-Apr-2009
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.