Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2703
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
desiasinhorinhacabraldesouzapinto.pdf3.86 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Os desafios do radiojornalismo segmentado: análise do noticiário Repórter Itatiaia, em Juiz de Fora
Author: Pinto, Desia Sinhorinha Cabral de Souza
First Advisor: Guerra, Márcio de Oliveira
Referee Member: Falabella, Márcia Cristina Vieira
Referee Member: Brinati, Francisco Ângelo
Resumo: O trabalho tem o objetivo de propor uma linha editorial ao noticiário Repórter Itatiaia, veiculado pela FM Itatiaia 105.3, com sede em Juiz de Fora, Minas Gerais. A emissora, que integra uma rede popular, tem a proposta de atingir um público segmentado, incluído nas classes A e B. A dissertação aborda linhas teóricas que passam pela comunicação e poder, audiência de mídia por classe social, consumo de status, programação em rádio e no próprio histórico do meio e da Rádio Itatiaia. De forma empírica, foram aplicados questionários a um grupo de 58 ouvintes, a fim de perceber a relação deles com a audiência em rádio e com a emissora em questão. A partir dessa análise e da observação de 166 matérias veiculadas em período de 15 dias, verificou-se se a produção atende aos anseios do público pesquisado e, a partir de suas diferenciações, foram propostas modificações com o intuito de se aproximar dos interesses desse público.
Abstract: The work aims to propose an editorial line to the radio News show Reporter Itatiaia, aired on FM Itatiaia 105.3, based in Juiz de Fora, Minas Gerais. The radio station, part of a popular network, has the proposal to reach a targeted audience, included in classes A and B. The paper debates teoretical lines about communications and power, media audience per social class, buying status, radio programmming and the history of the radio and Radio Itatiaia itself. Empirically, questionnaires were administered to a group of 58 listeners in order to understand their relation with the audience numbers and the station studied. From this analysis and the observation of 166 articles published during 15 days, it was verified if the production meets the expectations of the surveyed public and from their differentiations were proposed changes in order to get closer to the interests of that public .
Keywords: Rádio
Segmentação
Prestação de serviços
Radio
Segmentation
Provision of services
CNPq: CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Comunicação Social
Program: Programa de Pós-graduação em Comunicação
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2703
Issue Date: 5-Aug-2016
Appears in Collections:Mestrado em Comunicação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.