Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/16646
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
glaucioanacletodealmeida.pdf931.31 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: “Ai, ai, aidê, quero saber como vai você”: sentidos e percepções de capoeiristas educadoras sobre suas práticas na educação das infâncias
Author: Almeida, Gláucio Anacleto de
First Advisor: Moreira, Ana Rosa Picanço
Co-Advisor: Carvalho, Francione Oliveira
Referee Member: Oliveira, Julvan Moreira de
Referee Member: Reis, Diego dos Santos
Resumo: Esta pesquisa de mestrado está vinculada à linha de pesquisa “Discursos, Práticas, Ideias e Subjetividades em Processos Educativos” do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora, e tem o objetivo de conhecer as percepções das capoeiristas educadoras sobre a sua inserção e prática com crianças pequenas na escola de Educação Infantil. Nas últimas décadas, tem havido um crescimento expressivo de mulheres e crianças na prática da Capoeira, que é vista como um jogo que mistura luta, dança e elementos rituais. O estudo está assentado na abordagem histórico-cultural de Lev Vigotski. A pesquisa é de natureza qualitativa e utiliza para a produção dos dados empíricos a entrevista semiestruturada realizada com duas capoeiristas educadoras. O roteiro de entrevista abarca os seguintes aspectos: (1) motivação; (2) formação; e (3) atuação. Acredita-se que esse estudo possa contribuir na formação de capoeiristas educadoras com crianças pequenas quanto para a ampliação dos estudos no campo da Educação Infantil.
Abstract: This research, in a master`s degree level, is localized in the research line "Discourses, Practices, Ideas and Subjectivities in Educational Processes" of the Graduate Program in Education at the Federal University of Juiz de Fora. Its aim is to understand the perceptions of female Capoeira practitioners who are educators regarding their integration and practice in children's education. In the last decades, there has been an expressive growth of women and children in the Capoeira practice, which is seen as a game that blends fight, dance, and ritual elements. This study is based on the historical-cultural approach developed by Lev Vygotsky. This research is qualitative in nature and uses a semi-structured interview to produce empirical data with two female Capoeira educators. The interview script covered the following aspects: (1) motivation; (2) training; and (3) performance. It is believed that this study can contribute to the training of female Capoeira practitioners who are educators in childhood, as well as to the expansion of studies in the field of Early Childhood Education.
Keywords: Ensino de capoeira
Educadoras capoeiristas
Educação infantil
Capoeira teaching
Female capoeira educator
Early childhood education
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Program: Programa de Pós-graduação em Educação
Access Type: Acesso Aberto
Attribution 3.0 Brazil
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/16646
Issue Date: 14-Dec-2023
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons