https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1438
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
sabrinamarquesdeassisdutra.pdf | 1.66 MB | Adobe PDF | View/Open |
Type: | Dissertação |
Title: | Contextualizando o ensino das parábolas |
Author: | Dutra, Sabrina Marques de Assis |
First Advisor: | Rosa, Valéria Mattos da |
Referee Member: | Fernández, Laura Senos Lacerda |
Referee Member: | Fernández Sare, Hugo Danilo |
Resumo: | O presente trabalho foi desenvolvido com a finalidade de orientar e aprimorar o estudo da Função Quadrática em uma turma de alunos do primeiro ano do Ensino Médio de uma escola pública estadual da cidade de Juiz de Fora, Minas Gerais. Nessa escola, a maioria dos alunos finaliza o estudo teórico da função sem relacioná-la a elementos práticos do cotidiano. Todavia, depreende-se que tal vínculo facilite o processo de aprendizagem. Consequentemente, desenvolver-se-á uma proposta de ensino que, além de trabalhar a abordagem teórica, dimensionará o estudo um pouco mais na prática, proporcionando aos alunos vislumbre e entendimento sobre as Parábolas em seu dia-a-dia. Assim, baseando-se nos Parâmetros Curriculares Nacionais, o plano de ensino proposto apresentará uma abordagem histórica, a descrição formal do tema estudado e a sua contextualização. Desse modo, espera-se que os alunos compreendam-no de forma significativa e consigam solucionar de maneira eficiente as situações problemas determinadas pelo gráfico de uma Função Quadrática. Contudo, esta proposta não possui a intenção de ser norteadora no ensino das Parábolas, ainda que apresente um caminho possível para fazer com que o ensino e a aprendizagem dessas curvas tenha mais significado para os discentes. |
Abstract: | This paper was developed in order to guide and enhance the study of Quadratic Function in a class of first-year high school students at a public school in the city of Juiz de Fora, Minas Gerais. At that school, most students finish the theoretical study of the function without relating it to practical elements of daily life. However, it infers that such a link facilitates the learning process. Consequently, it will be developed a proposal of teaching that, in addition to accomplish the theoretical approach, it will dimension the study a little more in practice, providing glimpse and understanding of the Parabolas in the students’ day-to-day. Thus, based on the National Curriculum Standards, the teaching plan will present a historical approach, the formal description of the topic in question and its contextualization. Therefore, it is expected that students can significantly understand it and that they can be able to find efficiently solution to the situations problems determined by the graph of a Quadratic Function. However, this proposal does not intend to be a guide in teaching of Parabolas, although it suggests a possible way to establish the teaching and learning of these curves more meaningful for students. |
Keywords: | Parábola Função Contextualização Parabola Function Contextualization |
CNPq: | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Juiz de Fora |
Institution Initials: | UFJF |
Department: | ICE – Instituto de Ciências Exatas |
Program: | Mestrado Profissional em Matemática (PROFMAT) |
Access Type: | Acesso Aberto |
URI: | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1438 |
Issue Date: | 11-Aug-2015 |
Appears in Collections: | Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT (Dissertações) |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.