Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/9119
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Construção de um modelo de regressão hierárquico para os dados do SIMAVE-2000.pdf180.89 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSoares, Tufi Machado-
dc.creatorMendonça, Márcia Cristina Meneghin-
dc.date.accessioned2019-02-22T12:21:09Z-
dc.date.available2019-02-19-
dc.date.available2019-02-22T12:21:09Z-
dc.date.issued2003-12-
dc.citation.volume23pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage421pt_BR
dc.citation.epage441pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/S0101-74382003000300003pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/9119-
dc.description.abstractThe evaluation systems developed on the last decade keep a same main objective: to find ways to efficiently improve the quality of the education. Besides identifying results of the pupil's learning, the educational system is also evaluated. In this context, the Sistema Mineiro de Avaliação da Educação Pública (SIMAVE) was instituted in 2000 year by the Secretaria de Estado de Educação. The present study had used multilevel models with the objective to identify the relation between the educational performance, the technic-pedagogical characteristics of the schools and the social-economic profile of the 4th. grade pupils that had made SIMAVE-2000 tests. Searching to investigate the factors that act in the classrooms differentiation in schools had been considered the multilevel models with the hierarchy levels: classroom (level 1) and school (level 2). It was found explanation for a great proportion of the variation of the scores of the classroom.pt_BR
dc.description.resumoOs sistemas de avaliação desenvolvidos na última década mantêm um mesmo objetivo prioritário: encontrar mecanismos para melhorar a qualidade do ensino oferecido à sociedade de forma eficaz e eficiente. Além de identificar resultados da aprendizagem dos alunos, avalia-se o conjunto do sistema educacional. Dentro desse contexto o Sistema Mineiro de Avaliação da Educação Pública (SIMAVE) foi instituído pela Secretaria de Estado de Educação no ano de 2000. O presente estudo empregou modelos hierárquicos (multinível) com o objetivo de identificar a relação entre o desempenho escolar, as características técnico-pedagógicas das escolas e o perfil sócio-econômico dos alunos das 4ª séries do Ensino Fundamental que fizeram os testes do SIMAVE-2000. Buscando investigar os fatores que atuam na diferenciação entre as turmas dentro das escolas foram considerados os modelos com os níveis de hierarquia: turma (nível 1) e escola (nível 2). Foi encontrada explicação para uma grande proporção da variação dos escores entre as turmas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofPesquisa Operacionalpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAvaliação educacionalpt_BR
dc.subjectDados hierárquicospt_BR
dc.subjectModelo multinívelpt_BR
dc.subjectEducational evaluationpt_BR
dc.subjectHierarchical datapt_BR
dc.subjectMultilevel modelpt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleConstrução de um modelo de regressão hierárquico para os dados do SIMAVE-2000pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.