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dc.creatorMarques, Luciana Pacheco-
dc.creatorCarneiro, Carla Toscano-
dc.creatorAndrade, Josiane da Silva-
dc.creatorMartins, Nathalia Toledo-
dc.creatorGonçalves, Rafael Marques-
dc.date.accessioned2019-02-13T11:12:29Z-
dc.date.available2019-02-12-
dc.date.available2019-02-13T11:12:29Z-
dc.date.issued2008-08-
dc.citation.volume14pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage251pt_BR
dc.citation.epage272pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382008000200008pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8926-
dc.description.abstractOur objective was to analyze the logical articulation between the problem and the theoretical-methodological proposal of studies in the field of Special Education, focusing on the epistemological issues. We based our study on the empiric-analytical tendencies, phenomenology-hermeneutic, critical-dialectical and the complexity paradigm. The procedure that was adopted was interpreting all dissertations/thesis produced in Post-Graduate programs in Education and Special Education in Brazil, which focus on Special Education, produced in 2001, 2002 and 2003, available online at CAPES' thesis database. We found empirical, phenomenological and dialectic tendencies. The errors encountered included the failure to include the research among the productions in the field; lack of critical approach; lack of making explicit what educational conception the study was based on; theoretical construction based on different conceptions; lack of coherence in the theoretical-methodological proposals; lack of methodological specification; absence of ethical procedural descriptions; and poorly written abstracts. We came to the conclusion that improvements in theses /dissertations are necessary so as to continually move forward in the production of knowledge in the field of Special Education.pt_BR
dc.description.resumoNosso objetivo foi examinar a articulação lógica entre o problema e a proposição teórico-metodológica das produções na área da Educação Especial, focando os seus pressupostos epistemológicos. Nos fundamentamos nos pressupostos das tendências empírico-analítica, fenomenológica-hermenêutica, crítico-dialética e do paradigma da complexidade. O procedimento adotado foi interpretar todas as dissertações/teses produzidas nos Programas de Pós-Graduação em Educação e Educação Especial do Brasil, que versam sobre Educação Especial, produzidas nos anos de 2001, 2002 e 2003, disponíveis no banco de teses da CAPES. Encontramos as tendências empírica, fenomenológica e dialética. Os equívocos encontrados foram a não inserção da pesquisa entre as produções na área; ausência de criticidade; não posicionamento numa determinada concepção de educação; construção teórica fundamentada em concepções diferentes; falta de coerência nos pressupostos teórico-metodológicos; não explicitação metodológica; não descrição dos procedimentos éticos; e má elaboração dos resumos. Concluímos pela necessidade da melhoria das dissertações/teses para que possamos avançar na produção de conhecimento na área da Educação Especial.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Especialpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPesquisapt_BR
dc.subjectEpistemologiapt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectResearchpt_BR
dc.subjectEpistemologypt_BR
dc.subjectSpecial educationpt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleAnalisando as pesquisas em educação especial no Brasilpt_BR
dc.title.alternativeAnalysing research in special education in Brazilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
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