https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8701
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis.pdf | 344.23 kB | Adobe PDF | View/Open |
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente |
Other Titles: | Social cognitive development and childhood tales: tools for teaching |
Author: | Rodrigues, Marisa Cosenza Tavares, Aline Lima |
Resumo: | Este estudo objetivou avaliar a ocorrência de termos mentais em uma amostra de livros de histórias infantis nacionais bem como a possibilidade de exploração das narrativas pelo modelo do processamento de informação social. Com base em estudos internacionais, 119 livros nacionais dirigidos a pré-escolares foram analisados, considerando-se quatro eixos: (a) palavras e expressões denotando estados mentais; (b) convergência figura/estado mental; (c) presença de ironia situacional e crença falsa; (d) situações oferecedoras de pistas sociais. Os resultados indicaram alto índice de referências a estados mentais (99%), com predominância de termos cognitivos (42%) e emocionais (39%), alta convergência figura/estado mental (74%), presença de ironia (21%), crença falsa (13,5%) e expressiva ocorrência de situações, envolvendo pistas sociais internas e externas (98%). A viabilidade da utilização dos livros infantis como recurso promotor de desenvolvimento sociocognitivo é discutida, apresentando-se subsídios que visam contribuir para a prática docente pré-escolar. |
Abstract: | This study aimed to evaluate the occurrence of mental terms in a sample of Brazilian children's books and the possibility to explore narratives through the process of the social information model. Based on international studies, 119 Brazilian books directed to preschoolers were analyzed considering four axes: (a) words and expressions denoting mental states; (b) convergence figure/mental state; (c) situational irony and false belief and (d) situations giving social tips. The results indicate a high number of references to mental states (99%), with predominance of cognitive (42%) and emotional terms (39%), high convergence figure/mental state (74%), presence of irony (21%) and false belief (13,5%), and expressive occurrence of situations involving internal and external social tips (98%). The use of children's books as a resource to promote social-cognitive development is discussed and support is presented with a view to contribute to the practice of preschool teachers. |
Keywords: | Filosofia da mente cognição social Educação infantil Philosophy of mind Social cognition Early childhood education |
CNPq: | - |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | - |
Institution Initials: | - |
Access Type: | Acesso Aberto |
DOI: | http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2009000300006 |
URI: | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8701 |
Issue Date: | Sep-2009 |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.