Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8561
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Leitura de histórias e evocação de estados mentais por pré-escolares.pdf280.7 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRodrigues, Marisa Cosenza-
dc.creatorHenriques, Mariana Wierman-
dc.creatorPatrício, Marina de Oliveira-
dc.date.accessioned2019-01-21T19:54:52Z-
dc.date.available2019-01-18-
dc.date.available2019-01-21T19:54:52Z-
dc.date.issued2009-01-
dc.citation.volume13pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage37pt_BR
dc.citation.epage44pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572009000100005pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8561-
dc.description.abstractThis work is an investigation of the mental terms evoked by preschool children from 5 and 6 years old during the reading of an illustrated children book. (Truks - Publisher Ática). The individual stories of the children, selected according to their age, had been recorded, transcribed and analyzed. It was possible to identify words and expressions related to mental states through four categories: cognitive and emotional terms, wishes/intention and perceptions. The results indicated that the children of both ages used terms concerning to mental states in the reading of narrative with image. The most evoked terms were the wishes/intention and perceptions, followed emotional, cognitive. There were significant difference between the total numbers of terms evoked by those of 6 years (264) and those of 5 years old (183). The predominance of perceptive terms indicates that the children focused on their narratives terms that denote more physical behaviours and actions of the characters than subjective states.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa visou investigar a evocação de termos mentais por pré-escolares de 5 e 6 anos na leitura de um livro infantil nacional contendo narrativa por imagem (Truks - Editora Ática). Os relatos individuais das crianças, selecionadas por faixa etária, foram gravados, transcritos e analisados identificando-se palavras e expressões voltadas para os estados mentais mediante 4 categorias: termos cognitivos, emocionais, de desejo/intenção e perceptivos. Os resultados indicaram que as crianças de ambas as idades utilizaram termos referentes a estados mentais na leitura de narrativa por imagem. Os termos mais evocados foram os perceptivos, seguidos dos emocionais, cognitivos e de desejo/intenção. Houve diferença significativa entre o número total de termos evocados pelas crianças de 6 anos (264) e as de 5 anos (183). A predominância de termos perceptivos indica que as crianças focalizaram em suas narrativas mais termos que denotam comportamentos físicos e ações das personagens do que propriamente estados subjetivos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofPsicologia Escolar e Educacionalpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFilosofia da mentept_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectLiteratura infantilpt_BR
dc.subjectPhilosophy of mindpt_BR
dc.subjectEarly chilhood educationpt_BR
dc.subjectInfantile literaturept_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleLeitura de histórias e evocação de estados mentais por pré-escolarespt_BR
dc.title.alternativeStory reading and evocation of mental terms by pre-school childrenpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.