Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8398
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Características de superdotação em um par de gêmeos monozigóticos.pdf179.08 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorPassos, Carolina Sertã-
dc.creatorBarbosa, Altemir José Gonçalves-
dc.date.accessioned2019-01-07T18:06:06Z-
dc.date.available2019-01-07-
dc.date.available2019-01-07T18:06:06Z-
dc.date.issued2011-
dc.citation.volume16pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage317pt_BR
dc.citation.epage326pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-82712011000300008pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8398-
dc.description.abstractData from program that identifies talent through the Revolving Door Identification Model was used to compare characteristics of giftedness of a pair of monozygotic twins, specifically focusing on creativity, motivation and high ability. The twins also answered the Torrance Test of Creative Thinking, the Scale of Motivation to Learn in Elementary School Students and the Battery of Reasoning Tests. They have academic and artistic giftedness; one of them also has high leadership and communication skills. It was found that they showed great creativity, mainly verbal. Task commitment, which in this study was limited to motivation to learn, is not present at higher levels for the twins. More similarities than differences between the two brothers were identified, possibly because they share genes and environments.pt_BR
dc.description.resumoCom objetivo de comparar características de superdotação em um par de gêmeos monozigóticos, mais especificamente criatividade, motivação e capacidade superior, foram utilizados dados provenientes de um programa que identifica estudantes talentosos com o Modelo das Portas Giratórias. Os gêmeos responderam, também, ao Teste Torrance de Pensamento Criativo, à Escala de Avaliação da Motivação para Aprender de Alunos do Ensino Fundamental e à Bateria de Provas de Raciocínio. Eles possuem superdotação acadêmica e artística, sendo que um deles possui, também, altas habilidades para liderança e comunicação. Verificou-se que eles apresentaram elevada criatividade, principalmente verbal. O envolvimento com a tarefa, que neste estudo foi reduzido à motivação para aprender, não está presente em níveis superiores nos gêmeos. Mais semelhanças que diferenças entre os irmãos, talvez por eles compartilharem genes e ambientes, foram identificadas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofPsico-USFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAltas habilidadespt_BR
dc.subjectSuperdotaçãopt_BR
dc.subjectGêmeospt_BR
dc.subjectCriatividadept_BR
dc.subjectMotivaçãopt_BR
dc.subjectDesempenhopt_BR
dc.subjectHigh abilitypt_BR
dc.subjectGiftednesspt_BR
dc.subjectTwinspt_BR
dc.subjectCreativitypt_BR
dc.subjectMotivationpt_BR
dc.subjectPerformancept_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleCaracterísticas de superdotação em um par de gêmeos monozigóticospt_BR
dc.title.alternativeCharacteristics of giftedness in a pair of monozygotic twinspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.