Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8375
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Caracterização da queixa escolar no Centro de Psicologia Aplicada.pdf323.2 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Artigo de Periódico
Title: Caracterização da queixa escolar no Centro de Psicologia Aplicada da Universidade Federal de Juiz de Fora
Other Titles: A characterisation of poor school performance at the Centre for Applied Psychology of the Universidade Federal de Juiz de Fora, Brazil
Author: Rodrigues, Marisa Cosenza
Campos, Ana Paula Soares
Fernandes, Isabela Andrade
Resumo: A queixa escolar vem se constituindo, historicamente, como um dos motivos mais frequentes de encaminhamentos de crianças para os serviços-escola de Psicologia, traduzindo, pela sua complexidade, um desafio para a formação e práticas no âmbito da psicologia escolar/educacional. Diante da necessidade de aperfeiçoar o atendimento à clientela e o processo de triagem, o presente estudo objetivou analisar os prontuários referentes à queixa escolar de pacientes atendidos no Centro de Psicologia Aplicada da Universidade Federal de Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil, num total de 1.590 documentos, no período de 1996 a 2009. Os resultados quanto à clientela evidenciaram a prevalência de meninos na faixa entre 9 e 13 anos de idade, com predomínio de encaminhamentos oriundos de escolas de periférias da cidade. Quanto à queixa, constatou-se expressiva coocorrência de problemas comportamentais e de aprendizagem. Os dados permitem uma reflexão crítica acerca da queixa escolar e de alguns fatores contextuais, bem como a necessidade de aperfeiçoamento da ficha de triagem.
Abstract: Poor school performance has historically constituted one of most frequent reasons for student referrals to applied psychology centers and, due to the complexity involved, has posed a challenge to academic development and practices in the field of educational and school psychology. Faced with the need to improve customer service and the screening process, this study aimed to examine a total of 1,590 school records registering poor performance for the period of 1996-2009 among patients to the Centre for Applied Psychology of the Federal University of Juiz de For a, Minas Gerais, Brazil. Results revealed a prevalence of boys aged between 9 and 13 and a predominance of referrals from schools located in the city's outskirts. Poor school performance was found to often involve behavioural problems and learning difficulties. The data allowed us to make a critical analysis of poor school performance and other contextual factors, as well as the need for an improvement in the screening process.
Keywords: Baixo rendimento escolar
Psicologia aplicada
Psicologia educacional
Underachievement
Educational psychology
Applied psychology
CNPq: -
Language: por
Country: Brasil
Publisher: -
Institution Initials: -
Access Type: Acesso Aberto
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2012000200010
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8375
Issue Date: Apr-2012
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.