Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8281
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
karineteixeiragomes.pdf1.73 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Amaral, Aimberê Guilherme Quintiliano Rocha do-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4418816D8pt_BR
dc.contributor.referee1Richter, Sandra Regina-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707230P6pt_BR
dc.contributor.referee2Pinto, Tarcísio Jorge Santos-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4133460D1pt_BR
dc.creatorGomes, Karine Teixeira-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4811571J6pt_BR
dc.date.accessioned2018-12-17T16:58:46Z-
dc.date.available2018-12-13-
dc.date.available2018-12-17T16:58:46Z-
dc.date.issued2018-09-28-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8281-
dc.description.abstractThis dissertation explores how Art and Philosophy can incorporate school, not only as school subjects and mandatory contents to be fulfilled, but as powerful shaping, educational and constitutive of subjectivity processes. The question that triggers this research is to think which subjectivities are formed in school space through an elected way of education, and which possibilities of acting emerge when this education is crossed by art and philosophy. . Our main objective is to understand how the two areas can instigate experiences that enrich learning, especially when experienced in the initial series of Basic Education. Our secondary objective is to investigate possible opportunities to reconcile the demands and practices of the school institution with the processes of formation and subjectivity. The problematization presented here is given initially in the initial series of Basic Education, unfolding and advancing in the course of the research by the series of the second segment of Elementary and Secondary Education. By methodological rigor, research is essentially bibliographical and qualitative, where we discuss epistemologically the philosophy of education, through the pragmatism found in John Dewey's work, philosophy for and with children, through the works of Matthew Lipman and Walter Kohan, modes of constitution of subjects found in poststructuralism and emphatically in the work of Michel Foucault, among other authors who discuss Philosophy and Art as forms of existences and aesthetics of life, such as Friederich Nietzsche and Jorge Larrosa. It was observed that even in the face of the contradictions and mishaps present in Basic Education to work and experience Art and Philosophy, they contribute categorically to the formation of questioning, critical and sensitive subjectivities before the world, which justifies and endorses, even with the contradictions brought for the two areas, their relevance in the education and formation of more creative, questioning and free individuals.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação investiga de que maneira a Arte e a Filosofia podem ocupar a escola, não apenas como disciplinas e conteúdos obrigatórios a serem cumpridos, mas como potentes processos formativos, educativos e constitutivos de subjetividades. A questão que desencadeia esta pesquisa é pensar como a subjetividade é formada no espaço escolar através de uma eleita forma de educar e quais possibilidades de agir emergem quando esta educação é atravessada pela arte e pela filosofia. Nosso objetivo principal é compreender de que forma as duas áreas podem instigar experiências que enriqueçam o aprendizado, principalmente quando vivenciadas nas séries iniciais da Educação Básica. Nosso objetivo secundário é investigar possíveis oportunidades de conciliar as demandas e práticas próprias da instituição escolar, com os processos de formação e subjetividade. A problematização aqui exposta se dá inicialmente nas séries inicias da Educação Básica, desdobrando-se e avançando, no decorrer da pesquisa pelas séries do segundo segmento do Ensino Fundamental e Ensino Médio. Por rigor metodológico, a pesquisa é essencialmente bibliográfica e qualitativa, onde discutimos epistemologicamente a filosofia da educação, através do pragmatismo encontrado na obra de John Dewey, a filosofia para e com crianças, através das obras de Matthew Lipman e de Walter Kohan, os modos de constituição de sujeitos, encontrados no pós-estruturalismo e enfaticamente na obra de Michel Foucault, entre outros autores que discutem a Filosofia e a Arte como formas de existências e estéticas de vida, como Friederich Nietzsche e Jorge Larrosa. Observou-se que mesmo diante das contradições e percalços presentes na Educação Básica para trabalhar e vivenciar Arte e Filosofia, as mesmas contribuem categoricamente na formação de subjetividades questionadoras, críticas e sensíveis diante do mundo, o que justifica e endossa, mesmo com as contradições trazidas pelas duas áreas, a relevância e presença das mesmas na educação e na formação de indivíduos mais criativos, questionadores e livres.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArtept_BR
dc.subjectFilosofiapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectSubjetividadept_BR
dc.subjectArtpt_BR
dc.subjectPhilosophypt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subjectSubjectivitypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleArte e filosofia como formadoras de subjetividades na escolapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.