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dc.creatorCondé, Eduardo Salomão-
dc.creatorFonseca, Francisco-
dc.date.accessioned2018-10-05T18:34:06Z-
dc.date.available2018-09-14-
dc.date.available2018-10-05T18:34:06Z-
dc.date.issued2015-01-
dc.citation.volume58pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage151pt_BR
dc.citation.epage185pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/00115258201541pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7725-
dc.description.abstractContemporary Brazil is portrayed based on aggregate data on work, employment, income, poverty, and inequality, seeking to establish the recent of the social macrodynamic. To this end, the authors analyze role of the exponential increase of employment, the reduction of unemployment and informalization; real minimum wage increases and the rise of average salaries, the strengthening of Social Security and social programs; the retreat of extreme poverty. This set of data comparatively indicates that, while the Cardoso government turned toward private investment, monetary and fiscal restriction, and state reform (in the “modern” sense of decreasing its size), in the Lula government another perspective of “modernization”: the reinforcement of state capacity to achieve “embedded autonomy”. It concludes that the challenge of modernization is still guided towards redistribution of wealth, the creation of an effective Welfare State and sovereign insertion in the international arena.pt_BR
dc.description.resumoProcura-se neste artigo retratar o Brasil contemporâneo a partir de dados agregados sobre trabalho, emprego, renda, pobreza e desigualdade, buscando estabelecer a evolução recente de sua macrodinâmica social. Para tanto, analisa-se o papel do aumento exponencial do emprego; da redução do desemprego e da informalidade; da valorização real do salário mínimo e do aumento da média salarial; do fortalecimento da Previdência Social e dos programas sociais; e do recuo da extrema pobreza. Tais dados denotam comparativamente que, enquanto o governo Cardoso voltou-se ao investimento privado, restrição monetária e fiscal e reformas a um Estado menor (um dos sentidos de “moderno”), no governo Lula da Silva houve outra perspectiva de “modernização”: o reforço da capacidade estatal por “autonomia inserida”. Conclui-se que o desafio “modernizador” permanece voltado à redistribuição da riqueza, à criação do Estado de Bem-Estar efetivo e à inserção soberana no cenário internacional.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofDadospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTrabalhopt_BR
dc.subjectRendapt_BR
dc.subjectDesigualdadept_BR
dc.subjectPolítica socialpt_BR
dc.subjectDesenvolvimentopt_BR
dc.subjectLaborpt_BR
dc.subjectIncomept_BR
dc.subjectInequalitypt_BR
dc.subjectSocial policypt_BR
dc.subjectDevelopmentpt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleA macrodinâmica social brasileira: mudanças, continuidades e desafiospt_BR
dc.title.alternativeThe brazilian social macrodynamic: changes, continuities and challengespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
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