Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7621
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Educação matemática aefetiva.pdf619.96 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorClareto, Sônia Maria-
dc.creatorMiarka, Roger-
dc.date.accessioned2018-10-05T13:22:19Z-
dc.date.available2018-09-11-
dc.date.available2018-10-05T13:22:19Z-
dc.date.issued2015-12-
dc.citation.volume29pt_BR
dc.citation.issue53pt_BR
dc.citation.spage794pt_BR
dc.citation.epage808pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v29n53a01pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7621-
dc.description.abstractHow to ask about effective research and practices in mathematics education? How to ask about the effectiveness of mathematics education? Crossed by concerns that arise from the struggle with these issues, this article launches itself in defiance: to think of mathematics education as a double: area and movement. Mathematics Education behaving as an area of knowledge and mathematics education behaving as a launching movement. What happens in between this double? Controversy. An unusual and untimely war, a fight that sews area and movement on one side, inside out, front and back, and movement and area and area and movement… On one side and inside out. A double. A movement that becomes territory. An area that cries out for movement. A controversial sewing, weaving one side and its inside out in a single plot. A controversy with mathematics understood as area, but also with mathematics understood as movement. A dispute, more than that, a controversy in the Greek way: polemikós, the art of war. Multiplicity. How many adjectives does math bear? How much can math tolerate being an adjective and not a noun? This writing explores three scenarios: one operates with mathematics education as a field of knowledge, addressing the creation of this area and its institutionalization processes; the other thinks over the movement of mathematics education; a third sews the previous scenarios weaving them: area and movement and mathematics education and Mathematics Education and first name and common name, and so forth…pt_BR
dc.description.resumoComo perguntar por pesquisas e práticas efetivas em educação matemática? Como perguntar pela efetividade da educação matemática? Atravessado por inquietações que brotam do embate com estas questões, o presente artigo se lança em desafio: pensar a educação matemática em um duplo: área e movimento. Educação Matemática se comportando como uma área do conhecimento e educação matemática se lançando como movimento. O que acontece no entre desse duplo? Polêmica. Uma guerra insólita e intempestiva, um combate que costura área e movimento, em direito e avesso e avesso e direito e movimento e área e área e movimento e… Avesso e direito em costura. Um duplo. Um movimento que se territorializa. Um território que clama por movimento. Uma polêmica costura, tece e enreda direito e avesso em uma única trama. Uma polêmica com a Matemática entendida como área, mas também com a matemática como movimento. Uma disputa, mais que isso, uma polêmica à moda grega: polemikós, a arte da guerra. Multiplicidade. Quanto de adjetivação comporta uma matemática? Quanto suporta uma matemática ao ser adjetivo e não substantivo? Este escrito explora três cenários: um deles opera com a Educação Matemática como área de conhecimento, abordando a constituição da área e seus processos de institucionalização; o outro pensa o movimento da educação matemática; um terceiro costura os cenários anteriores em enredamentos: área e movimento e educação matemática e Educação Matemática e nome próprio e nome comum e e e…pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofBolema: Boletim de Educação Matemáticapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolêmicapt_BR
dc.subjectÁrea e territóriopt_BR
dc.subjectMovimentopt_BR
dc.subjectControversypt_BR
dc.subjectArea and territorypt_BR
dc.subjectMovementpt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleEducação matemática aefetiva: nomes e movimentos em avessospt_BR
dc.title.alternativeAeffective mathematics education: names and moviments in inside outspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.