https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7584
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Jovens em contextos sociais desfavoráveis e sucesso escolar no ensino médio.pdf | 203.88 kB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Castro, Vanessa Gomes de | - |
dc.creator | Tavares Júnior, Fernando | - |
dc.date.accessioned | 2018-10-01T19:33:47Z | - |
dc.date.available | 2018-09-06 | - |
dc.date.available | 2018-10-01T19:33:47Z | - |
dc.date.issued | 2016-01 | - |
dc.citation.volume | 41 | pt_BR |
dc.citation.issue | 1 | pt_BR |
dc.citation.spage | 239 | pt_BR |
dc.citation.epage | 258 | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.1590/2175-623656080 | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7584 | - |
dc.description.abstract | This paper analyses the profile of youth in unfavorable social contexts who have achieved educational attainment in their secondary education. Attainment is here understood as the completion of the 3rd year of secondary education at the appropriate age, without having failed and/or dropped the school during the educational trajectory. We investigate sociological determinants of the educational attainment in unfavorable social contexts. We use micro-data from the Basic Education Evaluation System, 2011 edition. Despite contrary theoretical and factual predictions, we have found that many individuals in the most unfavorable social conditions achieve educational attainment. We observed that the family background influences, but does not define the educational attainment of the individuals. | pt_BR |
dc.description.resumo | Analisa-se o perfil dos jovens em contextos sociais desfavoráveis que chegaram com sucesso ao terceiro ano do ensino médio. Sucesso é aqui compreendido como a chegada do aluno ao 3º ano do ensino médio em idade apropriada, sem ter sido reprovado e/ou abandonado à escola durante sua trajetória. Investigam-se os determinantes sociológicos desse sucesso em contextos sociais desfavoráveis. Para tanto, utiliza-se microdados da edição 2011 do Sistema de Avaliação da Educação Básica. Apesar de prognósticos teóricos e factuais contrários, constata-se que muitos indivíduos nas condições sociais mais desfavoráveis alcançam o sucesso escolar. Observa-se que o background familiar influencia, porém, não determina a realização escolar dos indivíduos. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | - | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.initials | - | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Educação & Realidade | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Jovens | pt_BR |
dc.subject | Ensino médio | pt_BR |
dc.subject | Sucesso escolar | pt_BR |
dc.subject | Trajetórias escolares | pt_BR |
dc.subject | Contextos desfavoráveis | pt_BR |
dc.subject | Youth | pt_BR |
dc.subject | Secondary education | pt_BR |
dc.subject | Educational attainment | pt_BR |
dc.subject | Educational trajectory | pt_BR |
dc.subject | Unfavorable contexts | pt_BR |
dc.subject.cnpq | - | pt_BR |
dc.title | Jovens em contextos sociais desfavoráveis e sucesso escolar no ensino médio | pt_BR |
dc.title.alternative | Youth in unfavorable social contexts and educational attainment in secondary education | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.