Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7488
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sentidos da inclusão de alunos com deficiência na educação superior.pdf357.14 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Artigo de Periódico
Title: Sentidos da inclusão de alunos com deficiência na educação superior: olhares a partir da Universidade Federal de Juiz de Fora
Other Titles: Sense of inclusion of students with disabilities in higher education: looks from the Federal University of Juiz de Fora
Author: Almeida, José Guilherme de Andrade
Ferreira, Eliana Lucia
Resumo: Esta pesquisa tem como objetivo discutir o processo de inclusão de alunos com deficiência na educação superior brasileira, com especial foco nos sentidos mobilizados por esta inclusão nos discursos ali circulantes. Com caráter exploratório-descritivo, nos valemos da Análise de Discurso na ótica francesa para explorar o processo de produção de sentidos nas estatísticas oficias sobre esta inclusão no Brasil e em uma instituição federal de educação superior, realizando ainda, entrevistas com alunos autodeclarados com deficiência e demais sujeitos que com esses se relacionam no cotidiano universitário. Com as análises empreendidas, identificamos falhas nos dados oficiais sobre a presença de alunos com deficiência na educação superior brasileira, relacionadas tanto a ausência de mecanismos para levantamento desses dados na instituição base, quanto ao não reconhecimento da condição de deficiência por parte dos alunos que a possuem. Já em relação aos sentidos de sua inclusão, esta tem sido avaliada pelos sujeitos da educação superior enquanto presença ou enquanto provimento de condições de acessibilidade arquitetônica, indicando um despreparo e um desconhecimento para o provimento de condições de permanência para este aluno na educação superior, perpetuando barreiras à sua participação em igualdade de condições.
Abstract: This research aims to discuss the process of inclusion of students with disabilities in Brazilian higher education, with a special focus on the senses mobilized by this inclusion in the circulating discourses. With an exploratory-descriptive character, we use the Discourse Analysis from the French perspective to explore the process of meaning production in the official statistics on this inclusion in Brazil and in a federal institution of higher education, also conducting interviews with self-declared students with disabilities and other subjects that with these are related in the daily life of the university. With the analyzes undertaken, we identified flaws in the official data on the presence of students with disabilities in Brazilian higher education, related both to the absence of mechanisms to collect these data in the base institution, and to the non-recognition of the deficiency condition by students that have. Regarding the meanings of their inclusion, this has been evaluated by the subjects of higher education as a presence or as a provision of architectural accessibility, indicating a lack of preparation and lack of knowledge for the provision of conditions of permanence for this student in higher education, perpetuating barriers to their participation on equal terms.
Keywords: Educação inclusiva
Deficiência
Ensino superior
Inclusive education
Disability
Higher education
CNPq: -
Language: por
Country: Brasil
Publisher: -
Institution Initials: -
Access Type: Acesso Aberto
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2018/047
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7488
Issue Date: 2018
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.