Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7342
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Contribuições da teoria da desintegração positiva para a área de superdotação.pdf442.7 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorOliveira, Juliana Célia de-
dc.creatorBarbosa, Altemir José Gonçalves-
dc.creatorAlencar, Eunice M. L. Soriano de-
dc.date.accessioned2018-09-06T12:01:05Z-
dc.date.available2018-08-15-
dc.date.available2018-09-06T12:01:05Z-
dc.date.issued2017-06-22-
dc.citation.volume33pt_BR
dc.citation.issue-pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage9pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/0102.3772e3332pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7342-
dc.description.abstractDabrowski's Theory of Positive Disintegration (TPD) is taken as an important tool to understand the emotional development of gifted children. It is a theory of personality development which emphasizes the role of emotions in the human developmental potential. The purpose of this study is to present the central concepts of TPD and their contributions to the field of giftedness. It is emphasized the concept of overexcitabilites, which, besides being regarded as an indicator of giftedness, represents a key construct to the development of measures and to the promotion of interventions which focus is the personality and emotional characteristics of gifted children.pt_BR
dc.description.resumoA Teoria da Desintegração Positiva (TDP), proposta por Dabrowski, constitui importante ferramenta para a compreensão do desenvolvimento emocional de superdotados. Trata-se de uma teoria do desenvolvimento da personalidade que enfatiza o papel desempenhado pelas emoções no potencial de desenvolvimento humano. O objetivo deste artigo é apresentar conceitos centrais da TDP e suas contribuições para a área da superdotação. É enfatizado o conceito de sobre-excitabilidade, que, além de ser considerado um indicador de superdotação, representa um construto chave para o desenvolvimento de medidas e para promoção de intervenções que tenham como foco as características de personalidade e emocionais dos superdotados.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofPsicologia: Teoria e Pesquisapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTeoria da desintegração positivapt_BR
dc.subjectDabrowskipt_BR
dc.subjectSuperdotaçãopt_BR
dc.subjectTheory of positive disintegrationpt_BR
dc.subjectDabrowskipt_BR
dc.subjectGiftednesspt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleContribuições da teoria da desintegração positiva para a área de superdotaçãopt_BR
dc.title.alternativeContributions of the theory of positive disintegration to the field of giftednesspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.