Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/732
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
marciocarlosvital.pdf131.33 MBAdobe PDFView/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silva, Amarildo Melchiades da-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791022U0pt_BR
dc.contributor.referee1Powell, Arthur Belford-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8470924Z1pt_BR
dc.contributor.referee2Oliveira, Maria Cristina Araujo de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784896E6pt_BR
dc.creatorVital, Márcio Carlos-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4564690P3pt_BR
dc.date.accessioned2016-02-26T12:24:32Z-
dc.date.available2016-02-15-
dc.date.available2016-02-26T12:24:32Z-
dc.date.issued2014-08-04-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/732-
dc.description.abstractThe present work is aimed at investigating the elaboration of classroom tasks on price inflation for use in late primary school years as well as analyzing the meaning produced by the students for these tasks. The study has a qualitative approach of investigation and the interpretation of meaning production, together with task production by the participants, is theoretically supported by the Model of Semantic Fields as proposed by Romulo Campos Lins. Fieldwork has shown the potential for classroom tasks to stimulate the understanding of price inflation. The set of tasks presented is part of a curriculum proposal for Financial Education Teaching within schools which aims to include it in the current Maths curriculum for primary schools.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa propõe investigar a produção de tarefas sobre inflação de preços para utilização em salas de aula do 8º ano do ensino fundamental e a produção de significados dos estudantes para essas tarefas. A pesquisa se caracteriza por uma abordagem qualitativa de investigação. A leitura da produção de significados dos sujeitos de pesquisa e a produção das tarefas são referenciadas teoricamente pelo Modelo dos Campos Semânticos proposto por Romulo Campos Lins. A pesquisa de campo desenvolvida evidenciou a potencialidade das tarefas para o entendimento do tema inflação de preços. O conjunto de tarefas apresentada faz parte de uma proposta de currículo para o ensino de Educação Financeira na escola que pretende ser inserida na atual estrutura curricular da matemática no ensino fundamental.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICE – Instituto de Ciências Exataspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educação Matemáticapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Financeirapt_BR
dc.subjectProdução de Significadospt_BR
dc.subjectProdução de Tarefaspt_BR
dc.subjectEnsino Fundamentalpt_BR
dc.subjectInflação de Preçospt_BR
dc.subjectFinancial Educationpt_BR
dc.subjectMeaning Productionpt_BR
dc.subjectTask Productionpt_BR
dc.subjectPrimary School Teachingpt_BR
dc.subjectPrice Inflationpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICApt_BR
dc.titleEducação financeira e educação matemática: inflação de preçospt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Educação Matemática (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.