Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7270
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Representaçóes sociais sobre a deficiência.pdf607.55 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Artigo de Periódico
Title: Representações sociais sobre a deficiência: perspectivas de alunos de Educação Física escolar
Other Titles: Social representations on disability: perspectives from Physical Education students
Author: Morgado, Fabiane Frota da Rocha
Castro, Marcela Rodrigues de
Ferreira, Maria Elisa Caputo
Oliveira, Aldair José de
Pereira, Jéssica Gouvêa
Santos, José Henrique dos
Resumo: As representações sociais da deficiência (RSD) podem ter amplo impacto na efetiva inclusão nas aulas de Educação Física. O objetivo deste estudo foi investigar as RSD por alunos de Educação Física e avaliar as repercussões destas na efetiva participação do aluno com deficiência nas atividades pedagógicas propostas. O estudo descritivo, qualitativo e exploratório contou com a participação de 29 estudantes da rede Estadual de Ensino dos municípios de Itaguaí e Seropédica - RJ, de ambos os sexos, com idade média de 19,55 anos (DP=5,05), com ou sem a manifestação de uma deficiência e que praticavam aulas de Educação Física. A Entrevista semiestruturada foi utilizada para coleta de dados. As entrevistas foram gravadas, transcritas na íntegra e analisadas com a técnica de análise de conteúdo. Três categorias emergiram: (1) RSD: modelos teóricos; (2) RSD: conceitos e valores; (3) representações sociais e participação nas aulas de Educação Física. Cada uma destas foi discutida junto com sugestões para estudos futuros. Conclui-se que a maioria das RSD foi pautada no modelo médico, com características estigmatizantes e excludentes, as quais podem ter amplo impacto na participação dos alunos com deficiência nas aulas de Educação Física, o que torna essencial a elaboração de intervenções que enfoquem esta problemática e contribuam para efetiva inclusão.
Abstract: Social representations of disability (SRD) can have a broad impact on effective inclusion in Physical Education classes. This study aimed to investigate the SRD by Physical Education students and to evaluate their repercussions on the effective participation of students with disabilities in the proposed pedagogical activities. The descriptive, qualitative and exploratory study consisted of the participation of 29 students from the State Education of the municipalities of the Itaguaí and Seropédica - RJ, of both sexes, with a mean age of 19.55 years (SD = 5.05), with or without a disability and who regularly practiced Physical Education. A semi-structured interview was used for data collection. All interviews were recorded, transcribed and analyzed using the content analysis technique. Three categories emerged: (1) SRD: theoretical models; (2) SRD: concepts and values; (3) social representations and participation in Physical Education. Each of these was discussed along with suggestions for future studies. It is concluded that most of the SRD was based on the medical model, with stigmatizing and exclusionary characteristics, which can have a broad impact on the participation of students with disabilities in Physical Education classes, which makes it essential to develop interventions that focus on this issue and contribute to effective inclusion.
Keywords: Educação especial
Educação Física escolar
Aluno com deficiência
Special education
Physical Education
Student with disability
CNPq: -
Language: por
Country: Brasil
Publisher: -
Institution Initials: -
Citation: MORGADO, Fabiane Frota da Rocha et al . Representações Sociais sobre a Deficiência: Perspectivas de Alunos de Educação Física Escolar. Rev. bras. educ. espec., Marília, v. 23, n. 2, p. 245-260, jun. 2017. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382017000200245&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 03 set. 2018. http://dx.doi.org/10.1590/s1413-65382317000200007.
Access Type: Acesso Aberto
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1413-65382317000200007
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7270
Issue Date: Apr-2017
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.