Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7024
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
flaviolinsrodrigues.pdf2.74 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Tese
Title: Rock in Rio: comunicação e consumo no contexto de um grande evento made in Brazil
Author: Rodrigues, Flávio Lins
First Advisor: Freitas, Ricardo Ferreira
Co-Advisor: Strangio, Donatella
Referee Member: Matheus, Letícia Cantarella
Referee Member: Faria, Maria Cristina Brandão de
Referee Member: Herschmann, Micael Maiolino
Resumo: O objetivo principal desta tese é analisar a consolidação do festival de música Rock in Rio como um potente instrumento de comunicação. Nosso percurso teórico tem como ponto de partida a investigação da origem dos grandes eventos e sua relação com o gênio do lugar onde surgiram. Abordamos o processo de festivalização das cidades/da cultura, não só como bálsamo para problemas que afligem o contemporâneo, como desemprego e desindustrialização, mas como rituais públicos que celebram uma comunidade idealizada. No âmago desta tese estão questões relativas à produção de tempo e de espaço possibilitadas pelos grandes eventos, como pilares de um capitalismo que se amasiou com a cultura. A fim de analisar o Rock in Rio, verificamos a sua trajetória e seus desdobramentos em múltiplas plataformas. Em um momento no qual velhas mídias precisam se reinventar para conviver com novas possibilidades de comunicação, o empresário Roberto Medina incorporou-as de maneira hábil e rápida a serviço da marca. Nas arenas do festival a economia da experiência tornou-se palavra de ordem, configurando-o como um lugar para emoção, onde artistas e empresas disputam a atenção do público, em um tempo e espaço dramatizados por especialistas em sedução e consumo. Valendo-nos do desafiador e tortuoso caminho de pesquisa proposto pela arqueologia da mídia, especialmente para um produto multifacetado como o Rock in Rio, tanto a pesquisa teórica quanto a empírica dão conta de que na comunicação, considerando o consumo também como um modo de dizer, estão o sopro de vida e também a razão de ser dos grandes eventos. O Rock in Rio é, assim, sinalizado como uma grande mídia ao vivo, que tem na presença e na visibilidade o dogma de sua vitalidade.
Abstract: The main objective of this thesis is to analyze the consolidation of Rock in Rio music festival as a powerful communication tool. Our theoretical course takes as its starting point the investigation of the origins of major events and their relation to the place where they came from. We addressed the process of cities/culture festivalization, not only as a balm to problems afflicting the contemporary, such as unemployment and de-industrialization , but also as public rituals celebrating an idealized community. At the core of this thesis are issues concerning the production of time and space made possible by major events as the pillars of a capitalism that merged with culture. In order to analyze the Rock in Rio, we approach its trajectory and its consequences on multiple platforms. In a time when old media need to reinvent themselves to live with new possibilities for communication, businessman Roberto Medina incorporated them skillfully and quickly in service of the brand. In the arenas of the festival, experience economy has become a slogan, setting it up as a place for emotion, where artists and companies compete for public attention, in a time and a space dramatized by experts in seduction and consumption. Based on the challenging and tortuous path of research proposed by media archaeology, especially for an all-purpose product such as Rock in Rio, both the theoretical research as the empirical one enabled us to realize that communication, considering consumption also as a kind of speech,lies the lease of life and also the reason for the big events. Rock in Rio is thus tagged as a great live medium, which has the presence and visibility in the dogma of its vitality.
Keywords: Comunicação
Consumo
Cidade
Grande evento
Festival
Communication
Consumption
City
Major event
Festival
CNPq: CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade do Estado do Rio de Janeiro
Institution Initials: UERJ
Department: -
Program: -
Access Type: Acesso Embargado
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7024
Issue Date: 8-Apr-2016
Appears in Collections:PROQUALI - Teses



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.