Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/664
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
alessandrasixeldaibert.pdf788.73 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: O discurso narrativo, seu componente avaliativo e a expressão do self em aulas de língua inglesa
Author: Daibert, Alessandra Sixel
First Advisor: Weiss, Denise Barros
Referee Member: Salgado, Ana Cláudia Peters
Referee Member: Pereira, Telma Cristina de Almeida Silva
Referee Member: Sant'Anna, Vera Lúcia de Albuquerque
Referee Member: Silva, Marta Cristina da
Resumo: Este trabalho objetiva abordar a dimensão interacional do discurso narrativo, mais especificamente sob a forma de relatos de experiência pessoal. Norteados pelos pressupostos teóricos da Sociolinguística Interacional, voltamo-nos, principalmente, para seu aspecto propiciador da reconfiguração de nossas identidades múltiplas enquanto sujeitos sociais, ainda que inseridos em um ambiente institucional como a sala de aula. Procuramos demonstrar que, por sua ambivalência, o discurso narrativo não só pode ser usado como uma ferramenta de ensino para desenvolver competências linguísticas, mas também como um recurso de linguagem para a interação social empregado pelos participantes do evento interacional aula de Língua Estrangeira.
Abstract: This work aims at approaching the interactional dimension of narrative discourse, specifically in the form of reports of personal experience. Guided by theoretical assumptions of Interactional Sociolinguistics, we turn mainly to its function to provide the reconfiguration of our multiple identities as social subjects even inserted in an institutional setting such as the classroom. We seek to demonstrate that, by its ambivalence, the narrative discourse not only can be used as a teaching tool to develop language skills but also as a language resource for social interaction applied by the participants of the interactional event known as Foreign Language lesson.
Keywords: Discurso narrativo
Identidade
Língua estrangeira
Ensino
Interação
Narrative discourse
Identity
Foreign language
Teaching
Interaction
CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Letras
Program: Programa de Pós-graduação em Letras: Linguística
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/664
Issue Date: 6-Feb-2014
Appears in Collections:Mestrado em Linguística (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.