Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6508
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
andrielemonteirodeoliveira.pdf567.16 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Barbosa, Altemir José Gonçalves-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9714394540731012pt_BR
dc.contributor.referee1Rueda, Fabián Javier Marín-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2217603411366219pt_BR
dc.contributor.referee2Justi, Francis Ricardo dos Reis-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/8316670280774812pt_BR
dc.creatorOliveira, Andriele Monteiro de-
dc.creator.Latteshttp://lattes.com.brpt_BR
dc.date.accessioned2018-03-27T14:35:31Z-
dc.date.available2018-03-26-
dc.date.available2018-03-27T14:35:31Z-
dc.date.issued2016-04-28-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6508-
dc.description.abstractIf identified and offered development, intellectual giftedness (IG) of graduate students may represent an opportunity for academic success and, consequently, professional success. However, there is a shortage, especially in Brazil, of research regarding IG and college education. Thus, two complementary studies about this topic were conducted. To analyze the use of the Test of Cubes in the universal screening of IG, 749 undergraduate students responded to the Test of Cubes and, to validate the identification, to Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS-III). Among the different cutoff points analyzed, the 80th percentile of Test of Cubes manual was the most appropriate for screening, because 51.51% of those screened were confirmed with the WAIS-III. Distinctly from the WAIS-III which appears to be more appropriate to identify caucasian students, there seems to be independence between the performance in the test cubes and demographic variables (gender, race and economic level). Differently of the WAIS-III that seems to be more appropriate to identify caucasian students, the performance in the Test of cubes appears to be independent of demographic variables (gender, race and economic level). In the second study, the relationship between identification DI and academic achievement (AA) and screening in student engagement (SE) was investigated. The groups with and without IG did not differ in SE and AA. The dentification of IG with WAIS-III and / or screening in IG (Test of Cubes) and SE do not have a very high predictive value for the AA. Thus, AA seems to be due to a dynamic combination of multiple factors that was beyond IG and / or SE.pt_BR
dc.description.resumoSe identificada e alvo de processos de desenvolvimento, a (super)dotação intelectual (DI) de graduandos pode representar um passaporte para o sucesso acadêmico e, consequentemente, profissional. Todavia, há carência, especialmente no Brasil, de pesquisas sobre DI e Educação Superior. Assim, dois estudos complementares sobre esse tema foram realizados. Para analisar o uso do Teste dos Cubos no rastreio universal de DI, 749 graduandos responderam esse instrumento e, para corroborar a identificação, a Escala de Inteligência Wechsler para Adultos (WAIS-III). Dentre os diferentes pontos de corte analisados, o percentil 80 do manual do Teste Cubos foi o mais adequado para o rastreio, pois 51,51% dos rastreados tiveram a DI confirmada com a WAIS-III. Distintamente da WAIS-III que aparentou ser mais adequada para identificar estudantes brancos, parece haver independência entre o desempenho no Teste dos Cubos e variáveis demográficas (sexo, cor e nível econômico). No segundo estudo, a relação entre identificação de DI e talento acadêmico (TA) e rastreio em engajamento estudantil (EE) foi pesquisada. Os subgrupos com e sem DI não diferiram significativamente quanto ao EE e ao desempenho acadêmico. Observou-se, também, que a identificação em DI com a WAIS-III e/ou o rastreio em DI (Teste de Cubos) e EE não possuem um valor preditivo muito elevado para o TA. Assim, o TA parece ser decorrente de uma combinação dinâmica de múltiplos fatores que vão além de DI e/ou EE.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICH – Instituto de Ciências Humanaspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Psicologiapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDotação intelectualpt_BR
dc.subjectRastreiopt_BR
dc.subjectEngajamento estudantilpt_BR
dc.subjectDesempenho acadêmicopt_BR
dc.subjectIntellectual giftednesspt_BR
dc.subjectScreeningpt_BR
dc.subjectStudent engagementpt_BR
dc.subjectAcademic achievementpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIApt_BR
dc.titleDotação intelectual: rastreio e relação com engajamento estudantil e desempenho acadêmicopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Psicologia (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.