Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/5735
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lilianmartadalamuragomes.pdf818.85 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Pereira, Márcia Guerra-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785115P3pt_BR
dc.contributor.referee1Vieira, Daiana Lucas-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4482768Y6pt_BR
dc.contributor.referee2Thomaz, Fernanda do Nascimento-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4732729U5pt_BR
dc.creatorGomes, Lilian Marta Dalamura-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4352577Y4pt_BR
dc.date.accessioned2017-09-06T11:56:40Z-
dc.date.available2017-09-05-
dc.date.available2017-09-06T11:56:40Z-
dc.date.issued2017-04-01-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/5735-
dc.description.abstractThe present work of course conclusion deals with the African Literature and African stories for the modality of the Infant Education the didactic material the "Traveling Suitcase", aimed at the target public to educators who work with small children of the age group of 4 to 5 Years of age and the Early Years of Basic Education. I emphasize the importance of working African histories of the continent of Africa in pedagogical practices and school everyday. Promote a playful activity for children, educators and the family at the time of storytelling. Thus, provide the young child with access to African culture, ethnic-racial values. Breaking the barriers of prejudice, discrimination and racism in the school space a Eurocentric tradition in early childhood education. The early childhood education of the young child is to establish ethnic - racial relations in the school curriculum is still unfolding in everyday life. Establish an affectionate and welcoming relationship with the family and the community through African tales and the subjects that make up the traveling bag. Trying to contribute to the professionals of early childhood education a reflection on the values of diversity and social inclusion.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho apresenta uma proposta para o uso do material didático “Maleta Viajante”, que é composto de literatura africana e de contos africanos, e que é voltado aos educadores e às educadoras que trabalham na Educação Infantil, com crianças pequenas com idade entre 4 a 5 anos. Ressalta-se a importância de realizar um trabalho envolvendo histórias do continente africano nas práticas pedagógicas e no cotidiano escolar, com o objetivo de proporcionar às crianças pequenas o acesso a diferentes práticas culturais, a diferentes paisagens e valores, de modo a romper com as barreiras do preconceito, da discriminação e do racismo, no espaço escolar. A proposta apresenta textos e atividades que envolvem a família e o restante da comunidade escolar; e apresenta, ainda, aos profissionais da Educação Infantil, uma reflexão acerca dos valores da diversidade e da inclusão social.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICH – Instituto de Ciências Humanaspt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectÁfricapt_BR
dc.subjectliteratura africanapt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectEducação para as relações étnico-raciaispt_BR
dc.subjectLei nº 10.639/03pt_BR
dc.subjectAfricapt_BR
dc.subjectAfrican literaturept_BR
dc.subjectChildren‟s educationpt_BR
dc.subjectEducation for racial ethnic-relationspt_BR
dc.subjectLaw number 10.639/03pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIApt_BR
dc.titlePassaporte para a África: uma experiência com a maleta viajante na educação infantil para as relações étnico-raciais na educação infantilpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Especialização em História da África



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.