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dc.contributor.advisor1Trinta, Aluizio Ramos-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761247H8pt_BR
dc.contributor.referee1Silva, Janice Caiafa Pereira e-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781143J2pt_BR
dc.contributor.referee2Leal, Paulo Roberto Figueira-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4739186U3pt_BR
dc.creatorCorrêa, Raphaela Maciel-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4559219J4pt_BR
dc.date.accessioned2017-05-17T16:19:00Z-
dc.date.available2017-05-16-
dc.date.available2017-05-17T16:19:00Z-
dc.date.issued2009-09-18-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/4537-
dc.description.abstractIn the context of a world in movement by the constant development of transportation and communication technologies, this research aims at contributing to the comprehension of identity representations in media contents produced to foment tourism, especially the ones with journalistic characteristics. With such goal, reports and articles from the Tourism section of Estado de Minas (a newspaper from Minas Gerais, Brazil) that cover the region of Minas and mineirity (neologism referring to being from Minas Gerais, or feeling as a part of the culture of this State) will be analyzed through the Estrada Real project (also known in English as King’s Road Project, or Royal Road/Path Project), which is carried out by the Chamber of Industries from the State of Minas Gerais (FIEMG, acronym in Portuguese) in partnership with the State Government and considered the tourist project with the biggest potential in Brazil by the Ministry of Tourism. Through such investigative process, inspired by the methodological proposal by Laurence Bardin, regarding content analysis, reflexions on the tourist activity and its communicational and intercultural perspectives will be analyzed; the possible implications of tourist journalism in journey mediation and its dynamics, cultural and practice relations that are established in the advertised area, especially between tourists and the local community. The construction/diffusion of myths, imaginariness and stereotypes of Minas and its inhabitants also comprises this inferential path that contributes, also, to the comprehension of the capacity of the mentioned journalistic segment of constructing public memory or representing it to the public and its role in reorganizing the perceptions of time and space; reality and images; places and non-places; experiences and subjectivities.pt_BR
dc.description.resumoNo contexto de um mundo em movimento pelo constante avanço das tecnologias de comunicação e transporte, esta pesquisa tem o objetivo de contribuir para a compreensão das representações identitárias em conteúdos da mídia produzidos para fomentar o turismo, sobretudo, os de cunho jornalístico. Com essa finalidade, são analisadas matérias do caderno de Turismo do jornal Estado de Minas que abordam a região mineira e a mineiridade através do projeto turístico Estrada Real, realizado pela Federação das Indústrias do Estado de Minas Gerais (FIEMG) em parceria com o Governo de Minas e considerado, atualmente, o de maior potencial do Brasil pelo Ministério do Turismo. No decorrer deste caminho investigativo, inspirado na proposta metodológica de Laurence Bardin, acerca da análise de conteúdo, são suscitadas reflexões sobre a atividade turística em sua perspectiva comunicacional e intercultural; as possíveis implicações do jornalismo turístico na mediação da viagem e nas dinâmicas, relações e práticas culturais que se estabelecem no lugar divulgado, especialmente entre os turistas e a comunidade local. A construção/difusão de mitos, imaginários e estereótipos de Minas e seus conterrâneos também integra este percurso inferencial que contribui, ainda, para a compreensão da capacidade do referido segmento jornalístico de construir a memória pública ou de representá-la para o público e de seu papel na reordenação das percepções de espaço e tempo; realidades e imagens; lugares e não-lugares; experiências e subjetividades.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Comunicação Socialpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Comunicaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectComunicaçãopt_BR
dc.subjectTurismopt_BR
dc.subjectJornalismopt_BR
dc.subjectRepresentação culturalpt_BR
dc.subjectMineiridadept_BR
dc.subjectCommunicationpt_BR
dc.subjectTourismpt_BR
dc.subjectJournalismpt_BR
dc.subjectCultural representationpt_BR
dc.subjectMineiritypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOpt_BR
dc.titleRepresentações culturais no jornalismo turístico: a mediação da viagem aos relevos da mineiridadept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Comunicação (Dissertações)



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