Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2943
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
martaelainedeoliveira.pdf2.18 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Clareto, Sônia Maria-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4760090H3pt_BR
dc.contributor.referee1Rodrigues, Carla Gonçalves-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4771812J6pt_BR
dc.contributor.referee2Anastacio, Maria Queiroga Amoroso-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780835Z6pt_BR
dc.contributor.referee3Detoni, Adlai Ralph-
dc.contributor.referee3Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708701J8pt_BR
dc.contributor.referee4Lemgruber, Marcio Silveira-
dc.contributor.referee4Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792896Y4pt_BR
dc.creatorOliveira, Marta Elaine de-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4279371Y2pt_BR
dc.date.accessioned2016-12-15T12:12:08Z-
dc.date.available2016-10-25-
dc.date.available2016-12-15T12:12:08Z-
dc.date.issued2010-03-12-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2943-
dc.description.abstractThis work is a study about the formation of teachers of mathematics as formation of experience. The notions of experience and of reflection present in the educational literature about teacher formation are questioned here, mainly the theory of reflective teacher as in Schön’s propositions of reflective practitioner and to Tardif’s propositions of necessary teaching knowledge, sponsored by John Dewey’s philosophy. The notions of knowledge and subject that are subjacent to these theories are also discussed. For doing so, this dissertation is divided into scenarios. The first scenario, named Marcas (Marks) presents the notions of experience as it is known in school environments and describes the fluxes involved in order to permit the comprehension of the notions of experience and formation in this research. The scenario named In vitro is made up of texts which discuss the notions of experience that are present in present educational theories about teacher formation. In this scenario some displacements are introduced aiming at deconstructing the crystallized territory in teacher formation. The objective of these displacements is to enlarge the notions presented and to allow different views about the dichotomy theory and practice, the notions of experience, the notions of reflection and the notions of knowledge and subject upon which the present educational theories of teacher formation stand. The scenario In natura is composed by texts which have as objective to think about the experience of formation as a crossroads of ‘forces’, as lines of escape from established forces, and as process of inventing the teacher. Therefore, a discussion about experiencing the writing or the writing of experience as a possibility of formation is started. The last scenario Invenire is dedicated to the final discussion and considerations.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho empreende um estudo acerca da formação de professores de matemática enquanto formação de experiência. Busca-se problematizar as noções de experiência e de reflexão presentes na literatura educacional sobre formação docente, principalmente, a teoria de professor reflexivo, ancoradas nas noções de profissional reflexivo de Schön e de saberes docentes necessários de Tardif, subsidiadas pela filosofia de John Dewey. Discutem-se as noções de conhecimento e de sujeito que subjazem a essas formulações teóricas. Para tanto, esta dissertação está organizada em cenários. O primeiro, denominado Marcas, traz noções de experiência comumente entendida nos ambientes escolares e descreve os fluxos envolvidos para a compreensão das noções de experiência e de formação no âmbito desta pesquisa. O cenário In vitro é composto por textos que buscam discutir as noções de experiência presentes nas teorias educacionais atuais sobre a formação de professor. Neste cenário são apresentados deslocamentos que visam a “desmontar” o território já cristalizado na formação de professores. Esses deslocamentos têm o objetivo de propor um alargamento das noções e possibilitar olhares outros sobre a dicotomia teoria e prática e sobre as noções de experiência, de reflexão, de conhecimento e de sujeito que dão suporte às teorias atuais de educação no campo da formação docente. O cenário In natura é composto por textos que têm por objetivo pensar a experiência de formação como atravessamento de “forças”, linhas de fuga às forças estabelecidas e como processo de invenção do professor. Nesse sentido, inicia-se uma discussão, acerca da experiência da escrita ou escrita da experiência como possibilidade de formação. O último cenário, Invenire, é composto pelas considerações finais.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação matemáticapt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectExperiênciapt_BR
dc.subjectProfessor reflexivopt_BR
dc.subjectSaberes docentespt_BR
dc.subjectMathematics educationpt_BR
dc.subjectTeacher formationpt_BR
dc.subjectExperiencept_BR
dc.subjectReflective teacherpt_BR
dc.subjectTeaching knowledgept_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleExperiência como formação e formação como experiência : a invenção do professor de matemática atravessada pela experiênciapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.