Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19699
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
felipealmeidadiasmendes.pdfPDF/A1.83 MBAdobe PDFView/Open
Type: Tese
Title: Intervenção grupal: violência contra a mulher e defesa pessoal
Author: Mendes, Felipe Almeida Dias
First Advisor: Lourenço, Lélio Moura
Referee Member: Fraga, Paulo César Pontes
Referee Member: Mota, Daniela Cristina Belchior
Referee Member: Nogueira, Francine Caetano de Andrade
Referee Member: Abranches, Iracema
Resumo: A violência contra a mulher possui múltiplas dimensões e deve ser compreendida em sua complexidade, atravessada por subjetividades e enraizada em diversas realidades sociais. Diante desse contexto, é fundamental não apenas oferecer suporte, mas contribuir para o fortalecimento das mulheres, possibilitando que reconheçam, nomeiem, relatem e reajam às violências sofridas ou testemunhadas. Esta pesquisa, de caráter interventivo e exploratório, com delineamento pré e pós-teste e abordagem qualitativa, propôs uma intervenção composta por um grupo focal psicoeducativo sobre violência contra a mulher e um curso de Defesa Pessoal para Mulheres, em parceria com a Federação Sul Americana de Krav Maga. O grupo promoveu escuta qualificada, acolhimento e reflexão coletiva; o curso, por sua vez, buscou estimular a autopercepção corporal, o fortalecimento físico e a autonomia para reagir, denunciar ou resistir a situações de violência. Com base na Análise de Conteúdo de Bardin, as entrevistas semiestruturadas (pré e pós-intervenção) permitiram identificar seis categorias centrais: ampliação da consciência crítica sobre a violência; transformações subjetivas e comportamentais; ressignificação da defesa pessoal; releitura da Lei Maria da Penha e das políticas públicas; papel integrador da intervenção; e potencial de incidência coletiva e política. Os resultados evidenciam que a intervenção promoveu não apenas a aquisição de conhecimento técnico, mas também mudanças significativas na percepção de si e do mundo, fortalecendo a autonomia, a autoconfiança e a capacidade de enfrentamento das participantes. A defesa pessoal foi compreendida como estratégia de empoderamento corporal e simbólico, superando discursos de fragilidade. A vivência coletiva no grupo contribuiu para a construção de redes de apoio, espaços de escuta qualificada e elaboração crítica da condição feminina. Tais transformações, ainda que individuais, apontam para possibilidades concretas de mobilização coletiva e reforçam a importância de políticas públicas integradas que articulem educação, acolhimento e protagonismo feminino no combate à violência contra a mulher.
Abstract: Violence against women has multiple dimensions and must be understood in its complexity, shaped by subjectivities and rooted in diverse social realities. In this context, it is essential not only to offer support but also to contribute to the empowerment of women, enabling them to recognize, name, report, and respond to the violence they have experienced or witnessed. This research, of an interventional and exploratory nature, with a pre- and post-test design and a qualitative approach, proposed an intervention consisting of a psychoeducational focus group on violence against women and a Self-Defense Course for Women, in partnership with the South American Krav Maga Federation. The group promoted qualified listening, emotional support, and collective reflection; the course, in turn, aimed to foster bodily self-awareness, physical strengthening, and the autonomy to react to, report, or resist situations of violence. Based on Bardin's Content Analysis, the semi-structured interviews (conducted before and after the intervention) led to the identification of six central categories: increased critical awareness of violence; subjective and behavioral transformations; the redefinition of self-defense; reinterpretation of the Maria da Penha Law and public policies; the integrative role of the intervention; and the potential for collective and political impact. The results show that the intervention promoted not only the acquisition of technical knowledge but also significant changes in participants’ self-perception and worldview, strengthening their autonomy, self-confidence, and ability to cope with violence. Self-defense was understood as a strategy for bodily and symbolic empowerment, challenging discourses of female fragility. The collective experience within the group contributed to the construction of support networks, spaces for qualified listening, and critical exploration of the female condition. Although these transformations were individual, they point to concrete possibilities for collective mobilization and reinforce the importance of integrated public policies that articulate education, emotional support, and female leadership in the fight against violence toward women.
Keywords: Intervenção grupal
Violência
Mulher
Defesa pessoal
Krav Maga
Group intervention
Violence
Women
Self-defense
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: ICH – Instituto de Ciências Humanas
Program: Programa de Pós-graduação em Psicologia
Access Type: Acesso Aberto
Attribution-ShareAlike 3.0 Brazil
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19699
Issue Date: 30-Sep-2025
Appears in Collections:Doutorado em Psicologia (Teses)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons