Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19528
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
marialuizasilva.pdf1.49 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silva, Thayane Pilar Martins da-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6860779205408329pt_BR
dc.contributor.referee1Ferrari, Fernanda Bonizol-
dc.contributor.referee2Cabral, Gabriela Soares-
dc.creatorSilva, Maria Luiza-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2025-10-06T14:19:19Z-
dc.date.available2025-03-26-
dc.date.available2025-10-06T14:19:19Z-
dc.date.issued2025-03-19-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19528-
dc.description.abstractThe study examines the concept of Camp as applied to Brazil through the figure of Elke Maravilha, exploring her representation in popular culture as an emblematic example of this aesthetic style. The research establishes a dialogue between the concepts of Camp and Kitsch, discussing their intersections and distinctions, using as a theoretical basis a bibliographic review of authors such as Susan Sontag, David M. Halperin, and Andrew Ross. As sources for the analysis of Elke Maravilha, the study draws on the magazine Manchete, the TV program Chacrinha, and the films in which she acted, as well as the biography Elke, Mulher Maravilha by Chico Felitti. It highlights how her exaggerated, ironic, and theatrical persona encapsulates elements of Camp but within a Brazilian cultural context. The research concludes that Elke Maravilha constructs her identity through her repertoire of what Brazil represents and, as a result, becomes Camp.pt_BR
dc.description.resumoO trabalho analisa o conceito de Camp aplicado ao Brasil através da figura de Elke Maravilha, explorando sua representação na cultura popular como um exemplo emblemático desse estilo estético. A pesquisa estabelece um diálogo entre os conceitos de Camp e Kitsch, discutindo suas intersecções e distinções, utilizando como base teórica revisão bibliográfica de autores como Susan Sontag, David M. Halperin e Andrew Ross. Como fontes para a análise de Elke Maravilha, o trabalho recorre à revista Manchete, ao programa do Chacrinha e aos filmes em que ela atuou, além da biografia Elke, Mulher Maravilha de Chico Felitti. Destacando como sua persona exagerada, irônica e teatral encapsula elementos do Camp mas a partir de um conjuntura cultural brasileira. A pesquisa conclui que Elke Maravilha constrói sua identidade, por meio de seu repertório do que é o Brasil e por consequência torna-se Camp.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentIAD – Instituto de Artes e Designpt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectCamppt_BR
dc.subjectKitschpt_BR
dc.subjectElke Maravilhapt_BR
dc.subjectEstéticapt_BR
dc.subjectModapt_BR
dc.subjectCamppt_BR
dc.subjectKitschpt_BR
dc.subjectElke Maravilhapt_BR
dc.subjectAestheticspt_BR
dc.subjectFashionpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESpt_BR
dc.titleCamp no contexto brasileiro: uma análise da sensibilidade estética de Elke Maravilhapt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Bacharelado em Moda - TCC Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons