https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19444
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
isabelaalvesafonso.pdf | 3.27 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Laia, Cristiane Maria Medeiros | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4499749890015517 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Sequeira, Rosane Preciosa | - |
dc.contributor.referee2 | Silva, André Carvalho Mol | - |
dc.creator | Afonso, Isabela Alves | - |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/ | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2025-09-22T10:59:32Z | - |
dc.date.available | 2023-12-20 | - |
dc.date.available | 2025-09-22T10:59:32Z | - |
dc.date.issued | 2023-12-14 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19444 | - |
dc.description.abstract | The main proposition of this undergraduate thesis is the presentation of the development process and creation of two prints, referenced in the figure of the American glass, which is understood as an icon of Brazil. The history of this object is contextualized and its presence in Brazilian culture is mapped, from advertising to artistic means. I justify how it is characterized as a representative icon of the country, I report the entire semantic and graphic construction of the two developed prints, and present the practical results, from the application of the arts on textile surface, through three different printing techniques. To this end, I was based on the study of Cristina Carnelos on the American cup, scientific material found on the subject, and revisited authors with which I had contact through graduation, which deal with the textile surface design and its techniques and processes; among other interdisciplinary reference parameters. | pt_BR |
dc.description.resumo | A proposição principal deste Trabalho de Conclusão de Curso consiste na apresentação do processo de desenvolvimento e de criação de duas estampas, referenciadas na figura do Copo Americano, que é entendido como um ícone do Brasil. A história deste objeto é contextualizada e a sua presença na cultura brasileira é mapeada, desde as publicidades até os meios artísticos. Justifico como ele se caracteriza como um ícone representativo do país, relato toda a construção semântica e gráfica das duas estampas desenvolvidas, e apresento os resultados práticos, a partir da aplicação das artes em superfície têxtil, por meio de três técnicas diferentes de estamparia. Para tanto, me baseei no estudo de Cristina Carnelos sobre o Copo Americano, material científico encontrado sobre o tema, e revisitei autores com os quais tive contato na graduação, que tratam sobre o design de superfície têxtil e suas técnicas e processos; entre outros parâmetros interdisciplinares de referência. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | IAD – Instituto de Artes e Design | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFJF | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ | * |
dc.subject | Copo americano | pt_BR |
dc.subject | Criação de estampa | pt_BR |
dc.subject | American glass | pt_BR |
dc.subject | Print creation | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES | pt_BR |
dc.title | Copo americano: pesquisa e desenvolvimento de estampa | pt_BR |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
Appears in Collections: | Bacharelado em Moda - TCC Graduação |
This item is licensed under a Creative Commons License