Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19444
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
isabelaalvesafonso.pdf3.27 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Laia, Cristiane Maria Medeiros-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4499749890015517pt_BR
dc.contributor.referee1Sequeira, Rosane Preciosa-
dc.contributor.referee2Silva, André Carvalho Mol-
dc.creatorAfonso, Isabela Alves-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2025-09-22T10:59:32Z-
dc.date.available2023-12-20-
dc.date.available2025-09-22T10:59:32Z-
dc.date.issued2023-12-14-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19444-
dc.description.abstractThe main proposition of this undergraduate thesis is the presentation of the development process and creation of two prints, referenced in the figure of the American glass, which is understood as an icon of Brazil. The history of this object is contextualized and its presence in Brazilian culture is mapped, from advertising to artistic means. I justify how it is characterized as a representative icon of the country, I report the entire semantic and graphic construction of the two developed prints, and present the practical results, from the application of the arts on textile surface, through three different printing techniques. To this end, I was based on the study of Cristina Carnelos on the American cup, scientific material found on the subject, and revisited authors with which I had contact through graduation, which deal with the textile surface design and its techniques and processes; among other interdisciplinary reference parameters.pt_BR
dc.description.resumoA proposição principal deste Trabalho de Conclusão de Curso consiste na apresentação do processo de desenvolvimento e de criação de duas estampas, referenciadas na figura do Copo Americano, que é entendido como um ícone do Brasil. A história deste objeto é contextualizada e a sua presença na cultura brasileira é mapeada, desde as publicidades até os meios artísticos. Justifico como ele se caracteriza como um ícone representativo do país, relato toda a construção semântica e gráfica das duas estampas desenvolvidas, e apresento os resultados práticos, a partir da aplicação das artes em superfície têxtil, por meio de três técnicas diferentes de estamparia. Para tanto, me baseei no estudo de Cristina Carnelos sobre o Copo Americano, material científico encontrado sobre o tema, e revisitei autores com os quais tive contato na graduação, que tratam sobre o design de superfície têxtil e suas técnicas e processos; entre outros parâmetros interdisciplinares de referência.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentIAD – Instituto de Artes e Designpt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectCopo americanopt_BR
dc.subjectCriação de estampapt_BR
dc.subjectAmerican glasspt_BR
dc.subjectPrint creationpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESpt_BR
dc.titleCopo americano: pesquisa e desenvolvimento de estampapt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Bacharelado em Moda - TCC Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons