Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19420
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Coelho, Angélica da Conceição Oliveira-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9228583911463623pt_BR
dc.contributor.referee1Almeida, Rodrigo Guimarães dos Santos-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2792250086773994pt_BR
dc.contributor.referee2Dutra, Herica Silva-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/3486018823562435pt_BR
dc.creatorFerreira, Ana Carolina Vidigal Vieira-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2025-09-17T13:50:13Z-
dc.date.available2025-09-17-
dc.date.available2025-09-17T13:50:13Z-
dc.date.issued2025-08-07-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19420-
dc.description.abstractClinical simulation in health is an active teaching strategy model that reproduces situations similar to those experienced in practice with real patients. The study aimed to adapt and evaluate a training program involving clinical simulation applied to leprosy for higher education professionals linked to Primary Health Care. A methodological, cross-sectional and descriptive study was carried out. The two scenarios were adapted by 10 expert judges on the subject, using the Content Validity Index (CVI). Subsequently, the scenarios were applied to the participating health professionals, as well as the Student Satisfaction and Self-Confidence with Learning Scale. It was assessed that the adapted scenarios obtained CVI above 0.80 in all items of the script of scenarios 1 and 2, indicating clarity, relevance and pertinence of the content of the scenarios. The training was applied to 122 participants, health professionals. Regarding the assessment of satisfaction and self-confidence, it was found that the items presented averages above 4.00, indicating satisfaction and self-confidence adequate to the teaching-learning process. Thus, the research contributed to the adaptation and application of clinical simulation scenarios in leprosy in the training of Primary Health Care professionals. In addition to evaluating the satisfaction and selfconfidence of the participants regarding the teaching strategy used.pt_BR
dc.description.resumoA simulação clínica em saúde é um modelo de estratégia ativa de ensino que reproduz situações similares às vivenciadas na prática com pacientes reais. O estudo teve como objetivo adaptar e avaliar um programa de capacitação, envolvendo simulação clínica aplicada à hanseníase para profissionais de nível superior vinculados à Atenção Primária à Saúde. Foi realizado um estudo metodológico, transversal e descritivo. Os dois cenários foram adaptados por 10 juízes especialistas na temática, por meio do Índice de Validade de Conteúdo (IVC). Posteriormente os cenários foram aplicados aos profissionais de saúde participantes, assim como a Escala de Satisfação de Estudantes e Autoconfiança com a Aprendizagem. Foi avaliado que os cenários adaptados obtiveram IVC acima de 0,80 em todos os itens do roteiro dos cenários 1 e 2 indicando clareza, relevância e pertinência de conteúdo dos cenários. A capacitação foi aplicada a 122 participantes, profissionais de saúde. No que tange à avaliação de satisfação e autoconfiança, verificou-se que os itens apresentaram médias superiores a 4,00 indicando satisfação e autoconfiança adequados ao processo de ensinoaprendizagem. Dessa forma, a pesquisa contribuiu para a adaptação e aplicação de cenários de simulação clínica em hanseníase na capacitação de profissionais da Atenção Primária à Saúde, além de avaliar a satisfação e autoconfiança dos participantes no que diz respeito à estratégia de ensino utilizada.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Enfermagempt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Enfermagempt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Embargadopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectHanseníasept_BR
dc.subjectCurso de capacitaçãopt_BR
dc.subjectAtenção primária à saúdept_BR
dc.subjectLeprosypt_BR
dc.subjectTraining coursept_BR
dc.subjectPrimary health carept_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEMpt_BR
dc.titleSimulação clínica aplicada à hanseníase: construção e avaliação de um programa de capacitação na atenção primária à saúdept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Enfermagem (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons