Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19380
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lucascleibersouzarocha.pdfPDF/A471.53 kBAdobe PDFView/Open
Type: Trabalho de Conclusão de Curso
Title: Nível de satisfação de beneficiários de ações de extensão do departamento de educação física da UFJF-GV
Author: Rocha, Lucas Cleiber Souza
First Advisor: Figueiredo, Lucas Savassi
Referee Member: Borges, Raquel de Magalhães
Referee Member: Silva, Cristiano Diniz da
Resumo: As ações de extensão voltadas à promoção da saúde, como atividades físicas, dança adaptada e monitoramento de indicadores de saúde, têm papel relevante na prevenção de doenças e na melhoria da qualidade de vida, sobretudo quando contemplam também a inclusão de pessoas com deficiência. Avaliar o impacto dessas iniciativas é essencial para o aprimoramento contínuo dos projetos. Este estudo teve como objetivo avaliar o nível de satisfação dos beneficiários de cinco projetos de extensão promovidos pelo Departamento de Educação Física da UFJF-GV, utilizando a métrica Net Promoter Score (NPS). A amostra foi composta por 73 beneficiários dos projetos de extensão Handebol na Escola: Cidadania para a Vida, Dança Circular: Saúde e Lazer em Comunidade, Bocha Paralímpica, Iniciação à Ginástica: Saúde para a Família e Kinder: rede de apoio. O resultado geral da escala NPS foi de 93%, indicando que o nível de satisfação com as ações desenvolvidas se enquadra no nível “excelente”, sendo destacadas positivamente com maior frequência a atuação do corpo docente, o papel do esporte e os benefícios à saúde como principais justificativas para as notas atribuídas. Os resultados desta pesquisa ressaltam a percepção positiva da comunidade beneficiária em relação aos projetos de extensão do Departamento de Educação Física da UFJF-GV e reforça a importância da avaliação contínua e de novos estudos para que haja contínuo aperfeiçoamento das ações desenvolvidas.
Abstract: Extension activities focused on health promotion, such as physical activities, adapted dance, and health indicator monitoring, play a relevant role in disease prevention and improving quality of life, especially when they also include people with disabilities. Evaluating the impact of these initiatives is essential for the continuous improvement of projects. This study aimed to evaluate the satisfaction level of beneficiaries of five extension projects promoted by the Department of Physical Education at UFJF-GV, using the Net Promoter Score (NPS) metric. The sample consisted of 73 beneficiaries from the extension projects: Handball at School: Citizenship for Life; Circular Dance: Health and Leisure in the Community; Paralympic Boccia; Introduction to Gymnastics: Health for the Family; and Kinder: Support Network. The overall NPS result was 93%, indicating that the satisfaction level with the actions developed falls into the "excellent" category. The performance of the faculty, the role of sport, and the health benefits were most frequently highlighted positively as the main justifications for the scores assigned. The results of this research highlight the positive perception of the beneficiary community regarding the extension projects of the Department of Physical Education at UFJF-GV and reinforce the importance of continuous evaluation and new studies for the ongoing improvement of the actions developed.
Keywords: Extensão universitária
Educação Física
Avaliação da satisfação
Net promoter score
University extension
Physical education
Satisfaction evaluation
Net promoter score (NPS)
CNPq: CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora - Campus Avançado de Governador Valadares
Institution Initials: UFJF/GV
Department: ICV - Instituto de Ciências da Vida
Access Type: Acesso Aberto
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19380
Issue Date: 7-Aug-2025
Appears in Collections:Educação Física - Campus GV



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons