https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18884
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
vitoriamariaferreirademagalhaesserri.pdf | PDF/A | 3.04 MB | Adobe PDF | View/Open |
Type: | Dissertação |
Title: | O uso de tecnologias e ferramentas digitais na gestão da superintendência regional de ensino de Manhuaçu: diário escolar digital x monitoramento do serviço de inspeção escolar |
Author: | Serri, Vitoria Maria Ferreira de Magalhães |
First Advisor: | Miranda, Denise Rangel |
Referee Member: | Alves, Alesandra Maia Lima |
Referee Member: | Pereira, Maria Leopoldina |
Resumo: | A dissertação desenvolvida no Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora investiga o uso das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) na gestão da Superintendência Regional de Ensino (SRE) de Manhuaçu, com foco na implementação do Diário Escolar Digital (DED) e no monitoramento do Serviço de Inspeção Escolar (SIE). Fundamentado nas reflexões de Carleto (2009) sobre os desafios tecnológicos na educação, na concepção de interdisciplinaridade de Fazenda (2008) e na perspectiva de modernidade reflexiva de Giddens (2012), o estudo analisa como as TICs influenciam a eficiência administrativa e a qualidade educacional, além de evidenciar obstáculos como a precariedade da infraestrutura, a carência de formação continuada e as dificuldades de integração sistêmica. Adotando metodologia mista, com aplicação de questionários, entrevistas e análise documental, os resultados indicam que, embora o DED tenha potencial para otimizar registros e processos de gestão, sua efetividade depende da superação de barreiras técnicas e da construção de novas práticas profissionais. O monitoramento do SIE também carece de avanços na integração tecnológica e na comunicação institucional. Como resposta a esses desafios, propõe-se um Plano de Ação Educacional (PAE) que contempla o diagnóstico da infraestrutura tecnológica das escolas, programas de capacitação contínua e a criação de suporte técnico descentralizado. O estudo evidencia a necessidade de políticas públicas que promovam, de forma articulada e interdisciplinar, a formação de gestores e educadores para a cultura digital, consolidando uma gestão educacional orientada por dados, inovadora e socialmente comprometida. |
Abstract: | The dissertation developed in the Professional Master's Program in Management and Evaluation of Education at the Federal University of Juiz de Fora investigates the use of Information and Communication Technologies (ICT) in the management of the Regional Education Superintendence (SRE) of Manhuaçu, focusing on the implementation of the Digital School Diary (DED) and the monitoring of the School Inspection Service (SIE). Grounded in Carleto’s (2009) reflections on technological challenges in education, Fazenda’s (2008) conception of interdisciplinarity, and Giddens’ (2012) perspective on reflexive modernity, the study analyzes how ICTs influence administrative efficiency and educational quality, while highlighting obstacles such as poor infrastructure, lack of continuous professional development, and systemic integration difficulties. Using a mixed-methods approach, including structured questionnaires, interviews, and document analysis, the results show that although the DED has the potential to optimize record-keeping and management processes, its effectiveness depends on overcoming technical barriers and building new professional practices. Monitoring through the SIE also requires advances in technological integration and institutional communication. As a response, an Educational Action Plan (PAE) is proposed, including a diagnosis of school technological infrastructure, continuous professional development programs, and the creation of decentralized technical support. The study emphasizes the need for public policies that, in an articulated and interdisciplinary way, promote the training of managers and educators for the digital culture, consolidating an educational management that is data-driven, innovative, and socially committed. |
Keywords: | Tecnologias da informação e comunicação Superintendência regional de ensino Diário escolar digital Serviço de inspeção escolar Gestão educacional Information and communication technologies Regional education superintendence Digital school diary School inspection service Educational management |
CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
Institution Initials: | UFJF |
Department: | Faculdade de Educação |
Program: | Mestrado em Gestão e Avaliação em Educação Pública |
Access Type: | Acesso Aberto Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil |
Creative Commons License: | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ |
URI: | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18884 |
Issue Date: | 4-Apr-2025 |
Appears in Collections: | Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações) |
This item is licensed under a Creative Commons License