Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18156
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
adrianalucarellilavoratosouza.pdf3.63 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Desafios e possibilidades da gestão da pasta funcional na Superintendência Regional de Ensino de Ubá/MG
Author: Souza, Adriana Lucarelli Lavorato
First Advisor: Sanábio, Marcos Tanure
Referee Member: Machado, Márcia Cistina da Silva
Referee Member: Pereira, Maria Leopoldina
Resumo: O presente estudo, desenvolvido no âmbito do Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública (PPGP) do CAED/UFJF, analisou como se dá a gestão das pastas funcionais na Superintendência Regional de Ensino de Ubá (SRE/Ubá) da Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais (SEE/MG). O objetivo geral foi analisar como é realizada a gestão das pastas funcionais na SRE/Ubá e em outras SREs e propor ações no intuito de aperfeiçoar esse processo. No segundo capítulo, foi realizada uma pesquisa documental para buscar evidências que comprovassem e contextualizassem o problema. No terceiro capítulo, com o objetivo de aprofundar a análise do caso de gestão, foi utilizada metodologia coleta de dados por meio de questionários, aplicados tanto aos servidores das escolas responsáveis pelas pastas funcionais quanto aos servidores dos setores de pessoal da SRE/Ubá. Foram também realizadas entrevistas com Diretores de Pessoal de algumas SREs e com a Subsecretaria de Recursos Humanos. A pesquisa de campo indicou a necessidade de formação continuada para os atores envolvidos no processo de gestão das pastas funcionais nas escolas, a ser realizada pelos servidores da SRE/Ubá, a uniformização de um modelo de checklist com os documentos necessários para a confecção da pasta funcional do servidor, a ser adotado pela SEE/MG e implementado pelas SREs, e, por fim, a criação de um sistema informatizado para a gestão das pastas funcionais. Essas ações de aperfeiçoamento foram elencadas no capítulo 4 e compõem o Plano de Ação Educacional do caso de gestão em pauta.
Abstract: This study, developed within the scope of the Professional Master's Degree in Management and Assessment of Public Education (PPGP) of the Center for Public Policies and Assessment of Education of the Federal University of Juiz de Fora (CAED/UFJF), analyzed how the functional portfolios are managed in the SRE/Ubá of the SEE/MG. The general objective was to analyze how the management of the functional portfolios is carried out in SRE/Ubá and in other SRE offices and to propose actions in order to improve this process. In the second chapter, a documentary research was carried out to seek evidence that would prove and contextualize the problem. In the third chapter, with the objective of deepening the analysis of the management case, a data collection methodology was applied through questionnaires, directed at the school staff responsible for the functional portfolios and personnel department staff at SRE/Ubá. Interviews were also conducted with the Human Resources Directors of some SRE offices and with the Undersecretary of Human Resources. The field research indicated the need for ongoing training for those involved in the process of managing the functional portfolios in schools, to be provided by the SRE/Ubá staff, it also highlighted the necessity of the standardization of a checklist model containing the documents required for creating a staff member’s functional portfolio, to be adopted by the SEE/MG and implemented by the SRE offices, and, finally, the creation of a computerized system for managing the functional portfolios was proposed. These improvement actions were outlined in chapter 4 and make up are part of the Educational Action Plan for the management case in question.
Keywords: Gestão da pasta funcional
Gestão pública
Superintendência Regional de Ensino de Ubá/MG
Functional portfolio management
Public management
Regional Superintendence of Education in Ubá/MG
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Program: Mestrado em Gestão e Avaliação em Educação Pública
Access Type: Acesso Aberto
Attribution 3.0 Brazil
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18156
Issue Date: 7-Oct-2024
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons