Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18026
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Type: Trabalho de Conclusão de Curso
Title: Prática colaborativa interprofissional: perspectiva de integrantes de Comissões de Farmácia e Terapêutica sediadas em um município de Minas Gerais.
Author: Marçal, Raiane Luzia
First Advisor: Silvestre, Carina Carvalho
Co-Advisor: Bonomo, Larissa de Freitas
Referee Member: Detoni, Kirla Barbosa
Referee Member: Moreno, Giulyane Targino Aires
Resumo: Este estudo tem por objetivo compreender a atuação colaborativa entre profissionais de saúde de diferentes categorias de três Comissões de Farmácia e Terapêutica (CFTs), sediadas no município de Governador Valadares (GV). Trata-se de uma pesquisa observacional transversal qualitativa, realizada por meio de entrevistas individuais semiestruturadas, via Google Meet®, as quais foram analisadas pela análise temática de Bardin. As CFTs foram caracterizadas como um ambiente que propicia a aprendizagem colaborativa, o desenvolvimento e aprimoramento de competências para o trabalho em equipe e a construção de parcerias. Ainda, foram identificados alguns desafios: desconhecimento sobre a relevância da CFT, sobrecarga profissional, inexistência de capacitação profissional e de comprometimento dos membros. Os resultados desse estudo podem auxiliar na reformulação dos processos de trabalho das equipes e incentivar o aprimoramento da atuação interprofissional nas CFTs, além de fornecer subsídios para elucidar estratégias de implementação da Prática Colaborativa Interprofissional.
Abstract: This study aims to understand the collaborative work between healthcare professionals from different categories of three Pharmacy and Therapeutics Committees (PTCs) based in the municipality of Governador Valadares (GV). This is a qualitative, cross-sectional observational research conducted through semi- structured individual interviews via Google Meet®, which were analyzed using Bardin's thematic analysis. The PTCs were characterized as an environment that fosters collaborative learning, the development and enhancement of competencies for teamwork, and the building of partnerships. Additionally, some challenges were identified: lack of awareness about the relevance of the PTC, professional overload, absence of professional training, and lack of commitment from members. The results of this study may assist in reshaping teamwork processes and encourage the improvement of interprofessional practice within PTCs, as well as provide insights for strategies to implement Clinical Pharmacy Interventions.
Keywords: Relações interprofissionais
Práticas interdisciplinares
Comportamento cooperativo
Comissão para Avaliação de Medicamentos
Interprofessional relations
Interdisciplinary placement
Cooperative behavior
Drug Evaluation Commission
CNPq: CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FARMACIA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora - Campus Avançado de Governador Valadares
Institution Initials: UFJF/GV
Department: ICV - Instituto de Ciências da Vida
Access Type: Acesso Embargado
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18026
Issue Date: 20-Dec-2024
Appears in Collections:Farmácia - Campus GV



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons