https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/17590
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
nadinygomesbelchior.pdf | 1.46 MB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Coelho, Humberto Schubert | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5846607951367788 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Dreher, Luís Henrique | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6852843898676189 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Werle, Marco Aurélio | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/1911672060334520 | pt_BR |
dc.creator | Belchior, Nadiny Gomes | - |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3546843069854096 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-10-30T15:43:18Z | - |
dc.date.available | 2024-09-30 | - |
dc.date.available | 2024-10-30T15:43:18Z | - |
dc.date.issued | 2024-09-11 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/17590 | - |
dc.description.abstract | The aim of this work is to understand the concept of art as órganon in the philosophy of Schelling. To do this, we sought to place art in the larger framework of the Schellinguian philosophy, believing that it is in this interrelation of the phases within the philosopher’s thought that the locus of art is revealed. Thus, art as expressed in the System des Transzendentalen Idealismus in 1800 and in Philosophie der Kunst in 1802/04 is joined the aesthetic expression as outlined in the Über das Verhältnis der bildenden Künste zu der Natur of 1806 and the consequent direction towards Mithology in the final phase. That way, art offers the possibility of reveals itself as evident potency of the unity not only of the role real, but as concept, of Schelling’s own thinking. | pt_BR |
dc.description.resumo | O objetivo deste trabalho concentra-se na compreensão do conceito de arte como órganon na filosofia de Schelling. Para isso, buscou-se alocar a arte no quadro maior da filosofia schellinguiana, acreditando-se que é nesta interrelação das fases dentro do pensamento do filósofo que o locus da arte se revela. Assim, à arte como expressa no System des Transzendentalen Idealismus em 1800 e no Philosophie der Kunst em 1802/04 une-se a expressão estética traçada no Über das Verhältnis der bildenden Künste zu der Natur de 1806 e o consequente direcionamento à Mitologia da fase final. Desse modo, a arte oferece a possibilidade de se revelar como potência comprobatória da unidade não só de todo o real, mas como conceito, do próprio pensamento de Schelling. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | ICH – Instituto de Ciências Humanas | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-graduação em Filosofia | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFJF | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ | * |
dc.subject | Arte | pt_BR |
dc.subject | Órganon | pt_BR |
dc.subject | Unidade | pt_BR |
dc.subject | Identidade | pt_BR |
dc.subject | Schelling | pt_BR |
dc.subject | Unity | pt_BR |
dc.subject | Identity | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA | pt_BR |
dc.title | Arte como órganon na filosofia de F. W. J. Schelling | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Mestrado em Filosofia (Dissertações) |
This item is licensed under a Creative Commons License