Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/17474
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
paolaoliveirabadroca.pdfPDF/A1.37 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rodrigues, Antônio Carlos-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1322627918739691pt_BR
dc.contributor.referee1Santos, Leonardo Lemos da Silveira-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2655136965492722pt_BR
dc.contributor.referee2Carvalho, Nádia-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/3763348815313797pt_BR
dc.creatorBadroca, Paola Oliveira-
dc.creator.Latteshttps://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2024-10-10T13:32:10Z-
dc.date.available2024-10-09-
dc.date.available2024-10-10T13:32:10Z-
dc.date.issued2024-09-19-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/17474-
dc.description.abstractThis work aimed to evaluate the productive efficiency of freight railways in Brazil using Data Envelopment Analysis (DEA). Data made available by the National Land Transport Agency (ANTT) between the years 2019 and 2022 were analyzed, referring to 12 railway concessionaires. For the study, the variables number of locomotives, number of trains formed and number of wagons were selected as inputs, while the Useful Tonne Kilometer (TKU) and the number of accidents were considered outputs in the DEA CCR and BCC models. The results indicate that, of the 45 DMUs evaluated, 5 reached maximum efficiency in the CCR model, and 10 were efficient in the BCC model. Railways such as Rumo Malha Sul, Rumo Malha Paulista and Estrada de Ferro Paraná-Oeste operated on an optimal scale in certain years, standing out as the most efficient in the country. The other concessionaires presented technical and scale inefficiencies, suggesting the need for improvements in management and production.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho teve como objetivo avaliar a eficiência produtiva das ferrovias de carga no Brasil utilizando a Análise Envoltória de Dados (DEA). Foram analisados dados disponibilizados pela Agência Nacional de Transportes Terrestres (ANTT) entre os anos de 2019 a 2022, referentes a 12 concessionárias ferroviárias. Para o estudo, foram selecionadas as variáveis quantidade de locomotivas, número de trens formados e quantidade de vagões como inputs, enquanto a Tonelada Quilômetro Útil (TKU) e o número de acidentes foram considerados outputs nos modelos DEA CCR e BCC. Os resultados indicam que, das 45 DMUs avaliadas, 5 atingiram a eficiência máxima no modelo CCR, e 10 foram eficientes no modelo BCC. Ferrovias como Rumo Malha Sul, Rumo Malha Paulista e Estrada de Ferro Paraná-Oeste operaram em escala ótima em determinados anos, destacando-se como as mais eficientes do país. As demais concessionárias apresentaram ineficiências técnicas e de escala, sugerindo a necessidade de melhorias na gestão e na produção.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora - Campus Avançado de Governador Valadarespt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICSA - Instituto Ciências Sociais Aplicadaspt_BR
dc.publisher.initialsUFJF/GVpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/*
dc.subjectAnálise Envoltória de Dadospt_BR
dc.subjectDEApt_BR
dc.subjectFerrovias de cargapt_BR
dc.subjectAnálise de eficiênciapt_BR
dc.subjectData Envelopment Analysispt_BR
dc.subjectFreight railwayspt_BR
dc.subjectEfficiency analysispt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOpt_BR
dc.titleEficiência produtiva das ferrovias de carga no Brasil: uma aplicação da Análise Envoltória de Dados (DEA)pt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Administração - Campus GV



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons