https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/17338
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
raqueldefreitassena.pdf | PDF/A | 1.2 MB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Oliveira, Ednéia Alves de | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1353592697826668 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Oliveira, Ana Luiza Avelar de | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9300710470351945 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Souza, Cristiane Natalício de | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/2191924385202147 | pt_BR |
dc.creator | Sena, Raquel de Freitas | - |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2477309346167456 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-09-11T13:35:01Z | - |
dc.date.available | 2024-09-11 | - |
dc.date.available | 2024-09-11T13:35:01Z | - |
dc.date.issued | 2024-05-07 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/17338 | - |
dc.description.abstract | The present study seeks to analyze the debate that has been taking place about the socio-educational dimension in Social Work and its historical determination based on bibliographical survey carried out on articles on research platforms, inserted in periodicals, research and academic events. In a preliminary reading of 19 articles found, it was possible to perceive a linearity in the debate and the use of categories such as the social meaning of the profession, the Political-Ethical Project and the issue of emancipation. Therefore, we chose to carry out a study on these categories to outline a perspective for analyzing the articles. It was also identified that at first appearance the social-educational dimension, within the operationality of Social Work, assumes a fundamental character for human emancipation, justified by the Political-Ethical Project. That said, we consider as the main hypothesis that, faced with the offensive of capital and the need of structural adjustments, the social worker places the social-educational dimension as a possibility of intervention with the intention of rediscovering or giving new meaning to his professional performance. To clarify the debate, the work was divided into three chapters: The social-historical meaning of the profession and the place of social-educational work; the Ethical-Political Project of Social Work: the question of emancipation and finally, the debate on the social-educational dimension in contemporary times, where we end with the analysis of the articles we found. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente estudo busca analisar e o debate que vêm sido feito acerca de dimensão socioeducativa no Serviço Social e suas determinações históricas a partir de levantamento bibliográfico realizado de artigos em plataformas de pesquisa, inseridos em periódicos, pesquisas e eventos acadêmicos. Em leitura preliminar dos 19 artigos encontrados, pôde-se perceber uma linearidade do debate e o uso de categorias como o Significado Social da profissão, o Projeto-Ético político e a questão da emancipação. Desta forma, escolhemos fazer um estudo acerca dessas categorias para traçar uma perspectiva de análise dos artigos. Identificou-se ainda que à primeira aparência, a dimensão socioeducativa, no bojo da operacionalidade do Serviço Social, assume um caráter basilar para a emancipação humana, justificada pela Projeto Ético-Político profissional. Isto posto, consideramos como principal hipótese que, frente a ofensiva do capital e a necessidade de ajustes estruturais, o assistente social coloca a dimensão socioeducativa como possibilidade de intervenção na intenção de reencontrar ou ressignificar sua atuação profissional. Para clareza do debate, o trabalho foi divido em três capítulos quais sejam: O Significado Sócio-histórico da profissão e o lugar do trabalho socioeducativo; O Projeto Ético-Político do Serviço Social: A questão da Emancipação e por fim, O debate da dimensão socioeducativa na contemporaneidade, onde finalizamos com a análise dos artigos encontrados. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Faculdade de Serviço Social | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-graduação em Serviço Social | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFJF | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights | Attribution 3.0 Brazil | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ | * |
dc.subject | Serviço Social | pt_BR |
dc.subject | Dimensão socioeducativa | pt_BR |
dc.subject | Significado social | pt_BR |
dc.subject | Emancipação | pt_BR |
dc.subject | Projeto Ético-Político | pt_BR |
dc.subject | Social work | pt_BR |
dc.subject | Social educational dimension | pt_BR |
dc.subject | Social neaning | pt_BR |
dc.subject | Emancipation | pt_BR |
dc.subject | Ethical-political project | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL | pt_BR |
dc.title | Para além da aparência: uma análise acerca da Dimensão Socioeducativa e o Serviço Social | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Mestrado em Serviço Social (Dissertações) |
This item is licensed under a Creative Commons License