Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/16979
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
matheushenriqueferesbotelho.pdf2.18 MBAdobe PDFView/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Vieira, Marcel de Toledo-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1980385021266418pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Freguglia, Ricardo da Silva-
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1290479848909932pt_BR
dc.contributor.referee1Schiavon, Laura de Carvalho-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7310926060594088pt_BR
dc.contributor.referee2Silva, Pedro Luis do Nascimento-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/9690266874045176pt_BR
dc.creatorBotelho, Matheus Henrique Feres-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5344673121356033pt_BR
dc.date.accessioned2024-07-26T17:43:57Z-
dc.date.available2024-07-25-
dc.date.available2024-07-26T17:43:57Z-
dc.date.issued2024-02-26-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/16979-
dc.description.abstractThe theme of this research is the Brazilian Public School Mathematics Olympiad(OBMEP), a milestone in Mathematics Education in Brazil, both for the number of studentsenrolled and for rewarding, including with Research scholarships, thousands of public schoolstudents. Taking into account the awards for outstanding students at the Olympics and FederalUniversity of Juiz de Fora (UFJF) database, this work aims to analyze the academic trajectoryof the undergraduate student community at UFJF, comparing medalists with non-medalists. Tothis end, data such as scores in the selection process, performance, choice of courses,adherence to affirmative action policies, as well as gender and ethnic-racial criteria will beanalyzed, based on institutional data. Based on these and OBMEP data, this work also seeksto evaluate possible effects of OBMEP on academic performance at UFJF, comparingmedalists with non-medalists, both in terms of admission to the institution, as well as in termsof performance when they were already studying at University. These results will be able, inaddition to outlining a possible profile of the medalists in the institution, to verify whether theOlympics achieved its objective of revealing new talents and supporting public managementin the evaluation of its educational policies and decision-making.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa tem como tema a Olimpíada Brasileira de Matemática das EscolasPúblicas (OBMEP), um marco na Educação Matemática no Brasil, tanto pela quantidade deestudantes inscritos, como por premiar, inclusive com bolsas de Pesquisa, milhares deestudantes da rede pública. Levando em conta as premiações para estudantes com destaque naOlimpíada e as informações disponibilizadas pela Universidade Federal de Juiz de Fora(UFJF), este trabalho tem como objetivo analisar a trajetória acadêmica da comunidadeestudantil da Graduação na UFJF, comparando medalhistas com não medalhistas. Para tanto,serão analisados dados como pontuação no processo seletivo, rendimento, escolha de cursos,aderência às políticas de ações afirmativas, além de gênero e cor/raça, a partir dos dadosinstitucionais. A partir desses dados, e daqueles disponibilizados publicamente pela OBMEP,este trabalho também busca avaliar possíveis efeitos da OBMEP sobre o desempenhoacadêmico na UFJF, comparando medalhistas com não medalhistas, tanto no que se refere aoingresso à instituição, como também em termos de rendimento quando já estudantes daUniversidade. Estes resultados poderão, além de traçar um possível perfil dos medalhistas nainstituição, verificar se a Olimpíada tem cumprido o objetivo de revelar novos talentos esubsidiar a gestão pública na avaliação de suas políticas educacionais e tomadas de decisão.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Economiapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Economiapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/*
dc.subjectOBMEPpt_BR
dc.subjectPolítica educacionalpt_BR
dc.subjectAvaliação de política públicapt_BR
dc.subjectDesempenhoeducacionalpt_BR
dc.subjectEducação superiorpt_BR
dc.subjectUFJFpt_BR
dc.subjectEducational politicspt_BR
dc.subjectPublic policy evaluationpt_BR
dc.subjectEducational performancept_BR
dc.subjectHigher educationpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIApt_BR
dc.titleSomando novos talentos para o Brasil: a OBMEP e o desempenho da educação superiorpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Economia Aplicada - CMEA (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons