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dc.contributor.advisor1Silveira Junior, Potiguara Mendes da-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707079E5pt_BR
dc.contributor.referee1Alvarenga, Nilson Assunção-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4703175D2pt_BR
dc.contributor.referee2Alonso, Aristides Ledesma-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786977H2pt_BR
dc.creatorRezende, Diego Pereira-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4405096Y2pt_BR
dc.date.accessioned2015-12-10T14:03:31Z-
dc.date.available2015-12-09-
dc.date.available2015-12-10T14:03:31Z-
dc.date.issued2015-02-27-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/166-
dc.description.abstractInvestigation into the “gaze” according to three theoretical movements: from retinal to conceptual, from Being to “Haver” and from “gaze” to “voyeur”. The first movement seeks to understand the relation between “gaze” and “image” according to some writers and philosophers of the 20th century associated with the creation process of blind photographers around the world: Evgen Bavcar, Pete Eckert, Gerardo Nigenda, Rosita McKenzie and Seeing with Photography Collective; and also to the blindfolded experiences of the artist Cao Guimarães. The second movement describes the theoretical perspective of New Psychoanalysis, created by MD Magno in 1986, articulating some conceptions of this theory with the investigation into the “gaze”: Haver and não-Haver, Absolute Quay (Fernando Pessoa’s term), Prosthesis, Artifice, Discontentment, Poetic Act and the Five Empires. The reference to the concept of “undifferentiation” is considered as a basic condition of the creation of the 21st century visual technologies that bind neuroscience, cosmology, quantum physics… In the third movement we have the displacement from “gaze” to voyeur based on Marcel Duchamp’s work. So the definition of “Absolute Voyeur” (Evgen Bavcar’s term) is the result of this “Parangolé” (as described by New Psychoanalysis), i.e., of the transaction of these displacements. The interest is in the trajectory, in the trance, in the “undifferentiation” of “gaze” in order to ponder over the conception of a “prosthetic voyeur” analogous to an “initial Prosthesis” (original abyss) which is previous to the oppositions that take place in the realm of Being (subject and object, body and mind, light and darkness, visible and invisible…).pt_BR
dc.description.resumoInvestigação sobre o “olhar” a partir de três deslocamentos teóricos: do retiniano ao conceitual, do Ser ao Haver e do “olhar” ao “voyeur”. O primeiro deslocamento busca o entendimento do flerte entre “olhar” e “imagem” segundo alguns escritores e filósofos do século XX. Isto atrelado à abordagem do processo de criação de determinados fotógrafos cegos ao redor do mundo: Evgen Bavcar, Pete Eckert, Gerardo Nigenda, Rosita McKenzie e do “Seeing with Photography Collective”, além das experiências vendadas do artista mineiro Cao Guimarães. Já o segundo movimento descreve a perspectiva teórica da Nova Psicanálise, criada em 1986, por MD Magno. Articulando, assim, à investigação sobre o “olhar”, algumas concepções da teoria: Haver e não-Haver, Cais Absoluto (termo de Fernando Pessoa), Prótese, Solércia, Mal-estar, Ato Poético e Cinco Impérios (Creodo Antrópico). Para, a partir disso, pensar a referência ao conceito de “indiferenciação” como possibilidade de criação de novas tecnologias visuais no século XXI, que vinculem neurociência, cosmologia, física quântica etc. E, em um terceiro passo, há o deslocamento da concepção do “olhar” para a do “voyeur” – a investidura do “olhante” como Tesão –, baseada na obra de Marcel Duchamp. Logo, a definição buscada aqui de “Voyeur Absoluto” (termo de Evgen Bavcar) é o resultado deste “Parangolé” (como descreve a Nova Psicanálise), da transa obtida nestes deslocamentos. O interesse, portanto, está no percurso, no movimento, no transe, na “indiferenciação” do “olhar” com o desígnio de refletir sobre um “voyeur protético”, análogo à Prótese inicial (abismo originário), que é anterior às oposições que se manifestam no campo do Ser (sujeito e objeto, corpo e mente, visível e invisível, luz e escuridão etc).pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Comunicação Socialpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Comunicaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectComunicaçãopt_BR
dc.subjectVoyeurpt_BR
dc.subjectOlharpt_BR
dc.subjectNova psicanálisept_BR
dc.subjectCommunicationpt_BR
dc.subjectVoyeurpt_BR
dc.subjectGazept_BR
dc.subjectNew psychoanalysispt_BR
dc.subject.cnpqCiências Sociais Aplicadas - Comunicação - Comunicação Visualpt_BR
dc.title“Voyeur Absoluto”: o olhar e a prótesept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
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