Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/16578
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gabrieldacostaduriguetto.pdf1.17 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Santos, Ilka Shapper-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Araujo, Ronaldo Chicre-
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5375415574500959pt_BR
dc.contributor.referee1Rodrigues, Antenor Salzer-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2231197903258910pt_BR
dc.contributor.referee2Souza, Jefté Moraes-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/7719390313514968pt_BR
dc.creatorDuriguetto, Gabriel da Costa-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9271768773045664pt_BR
dc.date.accessioned2024-01-31T13:46:28Z-
dc.date.available2024-01-30-
dc.date.available2024-01-31T13:46:28Z-
dc.date.issued2023-10-20-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/16578-
dc.description.abstractThis research aims to investigate the possibilities of education for psychotic and autistic children, having as theoretical contribution the legacy of Maud Mannoni and her principles based on the École Expérimentale de Bonneuil-sur-Marne, France, in the light of psychoanalysis. In current times, children who deviate from the standards imposed by culture pose challenges for teachers, monitors, support teachers, and institutions, entailing a risk concerning the child's future. Psychoanalysis has the capacity to shake the already established moorings, allowing for the fragmentation and expansion of certain understandings related to education for psychotic, autistic and those disadapted to the traditional curricular system. This research seeks to comprehend, based on the theoretical and practical foundations of Maud Mannoni, the relationship between Psychoanalysis and Education, especially concerning the inclusion process of psychotic and autistic students in regular schoolspt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa, desenvolvida no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora, pretende investigar as possibilidades de educação para crianças psicóticas e autistas, tendo como aporte teórico o legado de Maud Mannoni e seus princípios balizados na École Expérimentale de Bonneuil-surMarne, França, à luz da Psicanálise. Em dias atuais, a criança que foge dos padrões impostos pela cultura traz embaraços para professores, monitores, professores de apoio e instituições, criando-se, assim, um risco no que diz respeito ao seu futuro. A Psicanálise tem por capacidade abalar as amarrações já constituídas que permite colocar em estilhaços e expandir algumas compreensões existentes no que concerne à educação para crianças psicóticas, autistas e as desadaptadas ao sistema curricular tradicional. Buscar-se-á compreender, a partir dos fundamentos teóricos e práticos de Maud Mannoni, a relação entre a Psicanálise e a Educação, sobretudo no tocante ao processo de inclusão de alunos psicóticos e autistas na escola regular.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/*
dc.subjectBonneuilpt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectPsicanálisept_BR
dc.subjectMaud Mannonipt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subjectPsychoanalysispt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleA educação para alunos psicóticos e autistas à luz da Psicanálisept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons