Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/16545
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nataliarosafantin.pdfPDF/A14.41 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Possibilidades e limitações da implementação do BIM no ensino de Arquitetura e Urbanismo do CAU/FAU/UFJF
Author: Fantin, Natália Rosa
First Advisor: Paula, Frederico Braida Rodrigues de
Referee Member: Abdalla, José Gustavo Francis
Referee Member: Checcucci, Érica de Sousa
Resumo: Esta dissertação é resultado de uma pesquisa sobre a implementação da modelagem da informação da construção (BIM) no ensino de Arquitetura e Urbanismo. O campo do ensino da Arquitetura e Urbanismo possui um desafio nos dias atuais em relação ao nível de proximidade e integração com as novas tecnologias, sendo assim, este trabalho tem como objetivo evidenciar as possibilidades e as limitações da implementação do BIM no ensino de Arquitetura e Urbanismo no curso da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal de Juiz de Fora (CAU/FAU/UFJF). Com uma abordagem metodológica qualitativa, descritiva e exploratória com caráter de pesquisa participante, partiu-se de uma revisão de literatura sobre a implementação do BIM em instituições de ensino superior (IES) e delineou-se os principais conceitos que possibilitaram nutrir uma análise dos dados da coleta empírica realizada. Foi possível reunir interpretações que balizaram a construção de uma matriz de fraquezas, ameaças, forças e oportunidades da implementação BIM no ensino do CAU/FAU/UFJF.
Abstract: This dissertation is the result of research into the implementation of building information modeling (BIM) in the teaching of Architecture and Urbanism. The field of teaching Architecture and Urbanism has a challenge nowadays in relation to the level of proximity and integration with new technologies, therefore, this work aims to highlight the possibilities and limitations of implementing BIM in the teaching of Architecture and Urbanism. Urbanism in the course at the Faculty of Architecture and Urbanism at the Federal University of Juiz de Fora (CAU/FAU/UFJF). With a descriptive and exploratory qualitative methodological approach with the character of participatory research, we started with a literature review on the implementation of BIM in higher education institutions (HEIs) and outlined the main concepts that made it possible to nourish an analysis of data from the empirical collection carried out. It was possible to gather interpretations that guided the construction of a matrix of weaknesses, threats, strengths and opportunities for BIM implementation in teaching at CAU/FAU/UFJF.
Keywords: Ensino superior
Célula BIM
Arquitetura e Urbanismo
BIM
University education
BIM cell
Architecture and urbanism
CNPq: CNPQ::ENGENHARIAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Engenharia
Program: Programa de Pós-graduação em Ambiente Construído
Access Type: Acesso Aberto
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
DOI: https://doi.org/10.34019/ufjf/di/2023/00019
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/16545
Issue Date: 21-Aug-2023
Appears in Collections:Mestrado em Ambiente Construído (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons