Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/15543
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
renatakaisergumieri.pdf2.08 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Oliveira, Emanuel José Reis de-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/busca.dopt_BR
dc.contributor.referee1Richetti, Graziela Piccoli-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/busca.dopt_BR
dc.contributor.referee2Tagliati, José Roberto-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/busca.dopt_BR
dc.creatorGumieri, Renata Kaiser-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/busca.dopt_BR
dc.date.accessioned2023-07-10T11:22:46Z-
dc.date.available2023-07-07-
dc.date.available2023-07-10T11:22:46Z-
dc.date.issued2022-12-16-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/15543-
dc.description.abstractStarting from the analysis of educational products from seven master’s thesis in the teaching of Physics, the following paperwork discussed the relationship between Science, Technology and Society (STS) from the perspective of the study of the first law of Thermodynamics (FLT). Noticing a gap in educational products that proposed a discussion about the FLT focusing on the STS, a Didactic Sequence (DS) was developed, assembling the educational product, which considered the interrelationships between the STS spheres putting more emphasis on the dyad Society-Technology (ST). Among other resources, the DS presents a case to be studied on the topic of public transportation - focusing on the city bus mode, involving views on technology, whose detailing was done using the aspects of technological practice. The validation of the DS was done in accordance with the process of Elaboration - Application - Re-elaboration (EAR). In this context, the application was run using the pair validation method, it was carried out through interviews with four professors of the Thermodynamics and Statistical Physics class of the National Professional Master's Degree in Physics Teaching in the Hub 24 of the Federal University of Juiz de Fora/Federal Institute of the Southeast of Minas Gerais, Juiz de Fora campus, semester 2021/2. The re-elaboration of the DS was carried out following the results from interviews which were analyzed using the method Content Analysis and stemmed in the rewriting of one of the proposals presented in the case to be studied, which is centered on the dyad Society-Technology.pt_BR
dc.description.resumoPartindo da análise dos produtos educacionais de sete dissertações oriundas de mestrados em Ensino de Física, o presente trabalho discutiu as relações entre Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) a partir do estudo da Primeira Lei da Termodinâmica (PLT). Percebendo uma lacuna em produtos educacionais que proponham uma discussão da PLT com o enfoque CTS, foi desenvolvida uma Sequência Didática (SD), compondo o Produto Educacional, que considerou as inter-relações entre as esferas CTS com ênfase na díade Sociedade-Tecnologia (ST). Dentre outros recursos, a SD dispõe de um caso para estudo com a temática transporte público – modalidade ônibus, envolvendo visões da tecnologia, cujo detalhamento se fez a partir dos aspectos da prática tecnológica. A validação da SD foi realizada segundo o processo de Elaboração – Aplicação – Reelaboração (EAR). Nesse contexto, a aplicação ocorreu por meio da validação por pares, sendo realizada uma entrevista com quatro professoras da turma de Termodinâmica e Física Estatística do MNPEF do Polo 24 da Universidade Federal de Juiz de Fora/Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais, campus Juiz de Fora, semestre 2021/2. A reelaboração da SD foi realizada a partir dos achados oriundos das entrevistas analisadas utilizando a Análise de Conteúdo e resultou na reescrita de uma das propostas apresentadas no caso para estudo a qual está centrada na díade Ciência-Tecnologia (CT).pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICE – Instituto de Ciências Exataspt_BR
dc.publisher.programMestrado Profissional em Ensino de Física (SBF)pt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectCiênciapt_BR
dc.subjectTecnologiapt_BR
dc.subjectSociedadept_BR
dc.subjectPrimeira Lei da Termodinâmicapt_BR
dc.subjectVisões da tecnologiapt_BR
dc.subjectAspectos da prática tecnológicapt_BR
dc.subjectTransporte públicopt_BR
dc.subjectSciencept_BR
dc.subjectTechnologypt_BR
dc.subjectSocietypt_BR
dc.subjectFirst Law of Thermodynamicspt_BR
dc.subjectViews on technologypt_BR
dc.subjectAspects of technological practicespt_BR
dc.subjectPublic transportationpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRApt_BR
dc.titleO estudo da 1ª. lei da termodinâmica no contexto da máquina a vapor: uma proposta de sequência didática no enfoque Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS)pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons