Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/14023
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
raquelaraujofacundolemos.pdfPDF/A2.04 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Souza, Elisabeth Gonçalves de-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3039791823743863pt_BR
dc.contributor.referee1Oliveira, Roberto Perobelli de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9314830679981149pt_BR
dc.contributor.referee2Barcellos, Marcília Elis-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/2592755841165370pt_BR
dc.creatorLemos, Raquel Araújo Facundo-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1633643319204555pt_BR
dc.date.accessioned2022-05-05T13:23:29Z-
dc.date.available2022-05-04-
dc.date.available2022-05-05T13:23:29Z-
dc.date.issued2022-03-04-
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34019/ufjf/di/2022/00075-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/14023-
dc.description.abstractThis dissertation, developed within the scope of the Professional Master's Degree Program of the Professional Graduate Program (PPGP) in management and Evaluation of Public Education of the Public Policies Center and Education Evaluation of the Federal University of Juiz de Fora (CAEd/UFJF) aims to understand the challenges in the process of implementing the state public policy for full-time high school education and promoting multiple literacies at the Full-Time High School (EEMTI) Padre Saraiva Leão. From this perspective, the question that drives this study is: how can multiple literacies practices favor the implementation of full-time policy at the EEMTI Padre Saraiva Leão? To develop this piece of research, we used the literature related to the challenges of implementing full-time education reflected, initially, in the light of the authors: Ana Maria Villela Cavaliere (2002); Isa Maria F. R. Guará (2009); Moacir Gadotti (2009); Gesuína de Fátima Elias Leclerc and Jaqueline Moll (2012); and Miguel G. Arroyo (2012). Regarding multiple literacies, the ideas of Magda Soares (2003, 2004) and Roxane Rojo (2009, 2010) are the basis for our work. The methodology used was a qualitative approach, since we intended to collect data through interviews and questionnaires with the actors involved in the implementation process of the full-time program and of the times and spaces for multiple literacies, in this case, the school management, the teachers, and the students of the researched teaching unit.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação, desenvolvida no âmbito do Mestrado Profissional do Programa de Pós-Graduação Profissional (PPGP) em Gestão e Avaliação da Educação Pública, do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (CAEd/UFJF), apresenta como objetivo compreender os desafios no processo de implementação da política pública estadual de ensino médio de tempo integral e promover práticas de letramentos múltiplos na Escola de Ensino Médio em Tempo Integral (EEMTI) Padre Saraiva Leão. Nessa perspectiva, o questionamento que impulsiona esta pesquisa é: de que maneira as práticas de letramentos múltiplos podem favorecer a implementação da política de tempo integral na EEMTI Padre Saraiva Leão? Para desenvolver esta pesquisa, utilizamos a literatura relacionada aos desafios da implementação da educação de tempo integral refletida, inicialmente, à luz dos autores: Ana Maria Villela Cavaliere (2002); Isa Maria F. R. Guará (2009); Moacir Gadotti (2009); Gesuína de Fátima Elias Leclerc e Jaqueline Moll (2012); e Miguel G. Arroyo (2012). No que diz respeito aos letramentos múltiplos, são base de nosso trabalho as ideias das autoras: Magda Soares (2003, 2004) e Roxane Rojo (2009, 2010). A metodologia utilizada ocorreu através de uma abordagem qualitativa, uma vez que havia a intenção de coletarmos dados por intermédio de entrevistas e questionários com os atores envolvidos no processo de implementação do tempo integral e dos tempos e espaços para letramentos múltiplos, no caso, a gestão escolar, os docentes e discentes da unidade de ensino pesquisada.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducação integralpt_BR
dc.subjectTempo integralpt_BR
dc.subjectLetramentos múltiplospt_BR
dc.subjectFull-time educationpt_BR
dc.subjectFull timept_BR
dc.subjectMultiple literaciespt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleEducação de tempo integral: desafios na implementação da política pública na EEMTI Padre Saraiva Leão na cidade de Redenção-CEpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons