Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1361
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
herocildadeoliveiraalves.pdf953.68 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Alvim, Maria Isabel da Silva Azevedo-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4732130D0pt_BR
dc.contributor.referee1Belluzzo Júnior, Walter-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798690J3pt_BR
dc.contributor.referee2Oliveira Júnior, Lourival Batista de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785751Y1pt_BR
dc.creatorAlves, Herocilda de Oliveira-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2016-06-03T15:37:41Z-
dc.date.available2016-05-03-
dc.date.available2016-06-03T15:37:41Z-
dc.date.issued2015-01-22-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1361-
dc.description.abstractThis research aims to investigate school Tomé Francisco da Silva, located in the city of Quixaba, in the state of Pernambuco, Brazil. This institution has been standing out in the region for its excellent performance on external education evaluations, both statewide and nationally. In order to understand this success, it is necessary to think about which factors have contributed for the effectiveness of Tomé Francisco da Silva School in those education evaluations? Based on this issue, this work tried to analyze more deeply the students’ performance in these evaluations and explain the school educational situation, which reflects directly in such successful results. The main subjects on this research were students, teachers, parents, and all the people who are part of Tomé Francisco da Silva Public School. The methodology used has both the qualitative and the quantitative approach, which used together, allow us to verify the results of the conducted interviews. Documents as the Political Pedagogic Project, the school’s regiment and the minute book from the school council meetings were also analyzed. The theoretical framework used on this research includes the studies of Heloísa Lück, Thelma Polon, Pam Sammons, and other authors who have produced works related to school effectiveness. This project aims to suggest actions in order to institutionalize the good practices of the present management, allowing the maintenance of the actions that has been currently developed, and that has guaranteed success for the students of Tomé Francisco da Silva School.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação, desenvolvida no Programa de Pós-graduação Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública, analisa as práticas gestoras da Escola Estadual Tomé Francisco da Silva, localizada no município de Quixaba/Pernambuco, instituição que vem se destacando na região por apresentar excelente desempenho nas avaliações externas em âmbito nacional e estadual. Para entender o seu sucesso, tomamos como problema a seguinte questão: que fatores têm determinado a eficácia e o sucesso da Escola Estadual Tomé Francisco da Silva nas avaliações externas? Com base nesse questionamento, o presente estudo procurou analisar os possíveis elementos que vem causando o êxito da escola, concentrando-se nos projetos e práticas da equipe gestora que possam ter influenciado a situação. A pesquisa de campo, de caráter qualitativo, utilizou como instrumentos a análise documental, a observação, entrevistas e questionários com a comunidade escolar. Os dados obtidos com esses instrumentos foram analisados a partir do referencial teórico trazido nos estudos Heloísa Lück (2000, 2005, 2007, 2008, 2009, 2010 e 2011), Polon (2013) e Sammons (1995, 2008), além de outros autores que abordam a eficácia escolar. A pesquisa de campo nos apontou que o trabalho de monitoramento desenvolvido por uma das coordenadoras pedagógicas e alguns dos projetos desenvolvidos pela escola podem ter contribuído para o êxito da escola. O capítulo propositivo consiste em ações para institucionalizar as boas práticas da atual gestão, o que permitirá a continuidade das ações que vem sendo desenvolvidas pela equipe gestora, e que tem garantido sucesso aos estudantes da Escola Estadual Tomé Francisco da Silva.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGestão Escolarpt_BR
dc.subjectDesempenho Escolarpt_BR
dc.subjectEficácia Escolarpt_BR
dc.subjectSchool Managementpt_BR
dc.subjectSchool Performancept_BR
dc.subjectSchool Effectivenesspt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleEficácia escolar: estudo de caso em uma escola de educação básica em Pernambucopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.